Lesson (11), Język angielski - ebooki, Angielski - Lesson
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Lesson 11
Present Simple Tense – Czas teraźniejszy prosty
Czasu Present Simple używamy, gdy:
mówimy o czynnościach lub stanach, które się powtarzają lub są nawykiem;
Np. I go to school by feet. (Chodzę do szkoły na nogach.)
mówimy o sytuacjach, które są niezmienne (np. zjawiska naturalne);
Np. The sun sets on the West. (Słońce zachodzi na zachodzie.)
mówimy o czynnościach stałych;
Np. I live in Cracow. (Mieszkam w Krakowie.)
Zdania twierdzące
w czasie teraźniejszym prostym (Present Simple) tworzymy przez użycie
podstawowej formy czasownika po podmiocie. Jedynie w 3. osobie liczby pojedynczej do
czasownika w formie podstawowej dodajemy końcówkę „–
s
”. Są sytuacje, kiedy dodać
musimy końcówkę „
es
”:
w przypadku dwóch czasowników „go” i „do” (otrzymujemy „goes” i „does”)
w przypadku czasowników zakończonych głoską „szeleszczącą”, np. „wash”, „kiss”,
„teach” (otrzymujemy „washes”, „kisses”, „teaches”)
Końcówkę “
ies
” otrzymują czasowniki zakończone na „–y”, jeśli przed “y” znajduje się
spółgłoska, np. „study” („studies”). Jeśli przed „y” występuje samogłoska, zgodnie z główną
zasadą, dodajemy tylko ‘s’, np. „play” („plays”). Dotyczy to oczywiście 3. osoby liczy
pojedynczej.
Np. I
get
up at 6.
ã
Ja wstaję o 6.
She
gets
up at 6.
ã
Ona wstaje o 6.
They
get
up at 6.
ã
Oni wstają o 6.
Przeczenia
tworzymy przez użycie „do not” („don’t”) lub „does not” („doesn’t”). Jest to tzw.
operator. „Does not” używamy tylko w 3. osobie liczby pojedynczej i nie dodajemy już do
czasownika końcówki „s”, gdyż jest ona zawarta w operatorze „does”.
Np. I
don’t get
up at 6.
ã
Ja nie wstaję o 6.
She
doesn’t get
up at 6.
ã
Ona nie wstaje o 6.
They
don’t get
up at 6.
ã
Oni nie wstają o 6.
Pytania
tworzymy także za pomocą operatora „do” („does” w 3 os. l.p.). Tak samo jak w
przypadku przeczenia, w 3. osobie liczby pojedynczej nie dodajemy do czasownika końcówki
„s”, gdyż jest ona zawarta w operatorze „does”. Operator „do/does” występuje na początku
zdania przed podmiotem.
Np. Do I get up at 6?
ã
Czy ja wstaję o 6?
Does she get up at 6?
ã
Czy ona wstaje o 6?
Do they get up at 6?
ã
Czy oni wstają o 6?
Look after, be over, deal with, go after...
Te i 30 innych phrasali możesz bardzo szybko poznać...
http://www.nauka.pl/link.php?d=87f2a817cfcf213a2a685858fd463e93
Są czasowniki, w przypadku których przy tworzeniu przeczeń i pytań nie potrzebujemy
operatora. Są to czasownik ‘to be’ oraz czasowniki modalne (np. „can” umieć, „should”
powinien). W takich sytuacjach , chcąc zaprzeczyć czasownik, dodajemy po nim przeczenie
„not” (np. „
can not
” = “can’t”).
Pytania natomiast tworzymy poprzez inwersję, czyli zamianę miejsca orzeczenia z
podmiotem, np. You are a student.
Are you
a student?
I should go to school.
Should I
go to school?
Affirmative
Negations
Questions
Long form
Short form
I play
(ja gram)
You play
(ty grasz)
She plays
(ona gra)
He plays
(on gra)
It plays (
ono gra)
I do not play
You do not play
She does not play
He does not play
It does not play
I don’t play
( ja nie gram)
You don’t play
(ty nie grasz
)
She doesn’t play
(ona nie gra)
He doesn’t play
(on nie gr
a)
It doesn’t play
(ono nie gra)
Do I play?
Do you play?
Does she play?
Does he play?
Does it play?
We play
(my gramy
)
You play
(wy gracie
)
They play
(oni grają
)
We do not play
You do not play
They do not play
We don’t play
(my nie gramy)
You don’t play
(wy nie gracie)
They don’t play
(oni nie grają)
Do we play?
Do you play?
Do they play?
Zapamiętaj!
W przeczeniach i pytaniach czasownik główny nie ma końcówki „–s” w 3. osobie liczby
pojedynczej.
W czasie Present Simple występują zarówno przysłówki częstotliwości, jak i określniki czasu.
Poniżej podane jest ich znaczenie.
Przysłówki częstotliwości:
Usually – zazwyczaj
Often – często
Sometimes – czasami
Always – zawsze
Never – nigdy
Rarely – rzadko
Określniki czasu:
Every day – codziennie
Week tydzień
Year – rok
Days of the week – dni tygodnia
In the afternoon, in the evening itd. – popołudniu, wieczorem itd.
In winter, in spring itd. – zimą, wiosną itd.
Once / twice a day – raz / dwa razy dziennie
Once / twice a week – raz / dwa razy na tydzień
Co to jest overdraft?
a) przekroczenie limitu rozmów na komórce
b) przekroczenie stanu konta
c) nanoszenie poprawek na projekcie (drafcie) umowy
odpowiedź i przykład zastosowania znajdziesz na:
http://www.nauka.pl/link.php?d=652c5a4727bcd0f20281d99563234253
Exercises:
Ex.1. Write the sentences using the correct form of the verb in the brackets.
Napisz zdania, używając czasownika z nawiasu w odpowiedniej formie.
Np. She…… (sleep) long on Sundays.
She sleeps long on Sundays.
1.
I ……… (go) to school every day.
2.
You …….. (work) at the hospital twice a week.
3.
She always ………. (finish) classes at 3 p.m.
4.
He……. (play) at the playground.
5.
John usually……… (run) after dinner.
6.
I…… (watch) TV on Sundays.
7.
We ……. (live) in the city.
8.
…….they live in the valley?
9.
……he come late every day?
Ex.2. Write questions and negations.
Napisz pytania i przeczenia.
Np. I always go to the church on Sundays.
Q. Do I always go to the church on Sundays?
N. I don’t always go to the church on Sundays.
1.
Kate lives with her parents.
2.
He works at school.
3.
Child plays with toys.
4.
She visits me every weekend.
5.
I make my birthday party every year.
6.
Your sister works as a psychologist at the hospital.
7.
They like fruit.
8.
My father reads newspaper every day.
9.
We go to school every day.
10.
She eats breakfast at 9 a.m.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]