Leśne lekcje, bajki, szkoła

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM „ LEŚNE LEKCJE ”

KL. II, III

 

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2

IM. H. SIENKIEWICZA

W ZIĘBICACH

 

REALIZOWANY W R. SZK. 2011/2012(KL II)

ORAZ 2012/2013 (KLASA III)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              Opracowanie:

 

 

                                                     mgr Katarzyna Stąporek

                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nadrzędnym celem edukacji ekologicznej jest kształtowanie poprawnych postaw i zachowań człowieka względem otaczającego nas środowiska, ucząc właściwego korzystania z zasobów przyrody, oraz rozumienia na czym polegają procesy i zależności mające miejsce w przyrodzie.

Bardzo ważną częścią edukacji ekologicznej jest edukacja przyrodniczo-leśna, pozwalająca na zrozumienie funkcjonowania ekosystemu leśnego. Edukacja przyrodniczo-leśna ma na celu rozpowszechnianie wśród dzieci wiadomości dotyczących środowiska leśnego, prowadzenia bezpiecznej gospodarki leśnej, funkcji lasu oraz działalności leśników. Podobnie jak ekologia, edukacja leśna jest  promowana wśród najmłodszych uczniów, ponieważ od tego zależy jaki styl życia wybierze w przyszłości młody człowiek, co przełoży się nie tylko na poszanowanie środowiska, ale również sadzenie nowych lasów czy mniejszą ilość pożarów w przyszłości.

              Pragnąc wyjść naprzeciw tym ideom stworzono niniejszy program „Leśne Lekcje”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cel główny:

 

 

Kształtowanie świadomości ekologicznej i regionalnej uczniów.

 

 

 

 

 

Cele szczegółowe:

 

1.     Uświadomienie współzależności miedzy człowiekiem, społeczeństwem a ekosystemami leśnymi.

2.     Uświadomienie znaczenia lasów dla funkcjonowania przyrody i życia człowieka.

3.     Pogłębianie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania ekosystemów leśnych.

4.     Wypracowanie odpowiedzialnych, aktywnych postaw uczniów w celu ochrony środowiska leśnego.

5.     Rozbudzenie wrażliwości na piękno i bogactwo lasów naszego regionu.

6.     Kształtowanie wartości etycznych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.

7.     Ukazywanie kulturotwórczej roli lasu.

8.     Uświadomienie konieczności przestrzegania norm i zakazów obowiązujących w lesie.

9.     Kształtowanie umiejętności ukierunkowanej obserwacji terenowej.

10. Tworzenie więzi uczniów z rodzinnym regionem.

11. Kształtowanie przekonania o konieczności gospodarowania zgodnego z ideą zrównoważonego rozwoju, w świetle działań Lasów Państwowych.

 

 

 

 

 

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów

 

Uczeń :

·        Umie właściwie zachować się w lesie

·        Dostrzega piękno lasu w różnych porach roku

·        Rozumie konieczność niesienia pomocy leśnym zwierzętom

·        Wie, na czym polega ochrona roślin i zwierząt

·        Dostrzega zagrożenia dla przyrody wynikające z działalności człowieka

·        Wie, jak zachować się w lesie w sytuacji zagrożenia

·        Rozumie konieczność ochrony przyrody

·        Wie, że odnowa naturalnego środowiska jest naszym wspólnym dobrem

·        Rozumie potrzebę segregowania śmieci

·        Sprząta swoje najbliższe otoczenie

·        Rozpoznaje piętra lasu i podaje przykłady roślin każdej z warstw

·        Nazywa wybrane drzewa, krzewy i rośliny zielne

·        Potrafi wyróżnić typy lasów

·        Wie, dlaczego niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów

·        Rozróżnia i nazywa zwierzęta leśne występujące w okolicy

·        Zna zwyczaje zwierząt

·        Wie, jakie prace wykonują leśnicy

·        Rozumie, że nie wszystkie „dary lasu” są jadalne

·        Potrafi poznawać przyrodę różnymi zmysłami

 

 

 

Ewaluacja :

 

·        Prace plastyczne dotyczące życia lasu

·        Kącik przyrodniczy

·        Karty pracy

·        Sprawozdania z wycieczek do lasu

·        Konkurs wiedzy o lesie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat główny

 

 

Zagadnienia

 

Termin

 

Uwagi

 

KLASA DRUGA

 

 

 

„Poznajemy las -

jesienna wyprawa do lasu.”

·        Las i jego mieszkańcy.

·        Zasady prawidłowego zachowania się w lesie.

·        Znaczenie lasu.

·        Poznawanie środowiska leśnego różnymi zmysłami.

·        Zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.

·        Rodzaje drzew rosnących w lesie.

·        Zbieranie materiałów przyrodniczych.

·        Grzyby jadalne i trujące.

·        Zachowanie się w lesie w sytuacji zagrożenia.

·        Systematyczne gromadzenie zapasów dla „leśnych mieszkańców”.

·        Drzewa i krzewy rosnące w lesie ( rodzaje, podobieństwa i różnice ).

 

 

 

    X

 

 

 

Spotkanie z przedstawicielem Koła Łowieckiego-

„Zima w lesie.”

·        Zasady działania Kół Łowieckich.

·        Zwierzęta leśne żyjące w okolicy.

·        Kryjówki zwierząt.

·        Zachowanie zwierząt podczas zimy.

·        Zwierzęta, które zapadają w sen zimowy.

·        Pomoc służb leśnych w przetrwaniu zimy.

·        Tropy zwierząt na śniegu.

·        Barwy ochronne zwierząt

     ( zmiana sierści ).

·        Cisza panująca w zimowym lesie.

·        Rodzaje paśników.

 

 

 

 

 

  I - II

 

 

 

 

„Szukamy wiosny.”

·        Rośliny chronione.

·        Pierwsze wiosenne rośliny i ich naturalne środowisko.

·        Ptasie powroty.

·        Ptaki żyjące w lesie i okolicy.

·        Gniazda ptaków i ich ochrona.

·        Różnice w wyglądzie jaj.

·        Kolory wiosennego lasu.

 

 

 

IV - V

 

 

 

„Światowy Dzień Ziemi.”

·        Zagrożenia dla roślin i zwierząt wynikające z działalności człowieka.

·        Produkty zanieczyszczające środowisko

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • leborskikf.pev.pl
  •