Lekcje Nauki Pływania, SCIAGI
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
15-GODZINNY KURS PODSTAWOWEJ NAUKI PŁYWANIA
Lekcja 1
Zajęcia prowadzone na płytkiej części basenu
Zadania główne
Lekcja organizacyjna. Określenie stopnia oswojenia z wodą
Zadania szczegółowe
Zapoznanie uczniów z regulaminem pływalni i zajęć
Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole.
Ilość osób-12
Pomoce dydaktyczne-deski pływackie-12szt. Hula hopy-4 szt.
Czas trwania lekcji-45min
Metoda-kompleksowa
Forma-gier i zabaw
Część wstępna-12min.
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, sprawdzenie listy, podanie zadań lekcji
2. Omówienie regulaminu pływalni i zajęć
3. Rozgrzewka na brzegu basenu
-podskoki w miejscu
-krążenia ramion jednorącz, oburącz, naprzemianstronnie, w miejscu i w połączeniu z podskokami
-seria przysiadów 3x10
-skłony i skrętoskłony tułowia
4. Zeskoki do wody z siadu na brzegu basenu
5. Brodzenie w wodzie do pasa w formie indywidualnej i grupowej ze współzawodnictwem
6. j.w. woda po szyje
7. Obmywanie i zanurzanie twarzy
8. Zabawa „spłoszone mewy”- dzieci brodzą w wodzie w odległości 2-3m od brzegu. Na sygnał prowadzącego jak najszybciej chwytają brzeg
Część główna- 25min
9. Zanurzanie twarzy w ustawieniu przy brzegu
10. W ustawieniu j.w. seria przysiadów z wydechami do wody
11. Zabawa „kołyska”- W wodzie do piersi uczniowie dobrani w parach trzymają się za ręce i wykonują na przemian głębokie przysiady do pełnego zanurzenia z wydechem do wody
12. Zeskoki do wody z półprzysiadu, przysiadu i pozycji stojącej
13. „Zabawa z kółkami”- w grupach 2-3 osobowych uczniowie trzymają RR leżący na wodzie hula hop.Na sygnał prowadzącego wejście do środka i wyjście na zewnątrz poprzez zanurzenie
14. Skoki do kółka
15. Leżenie na piersiach. Deska między NN, RR trzymają za brzeg basenu
16. Leżenie na grzbiecie j.w.
Część końcowa- 8min
17. Zabawa „kucany berek”
18. Zbiórka w szeregu, omówienie lekcji, pożegnanie.
Lekcja 2
Zajęcia prowadzone na płytkiej części basenu
Zadania główne
Gry i zabawy oswajające z wodą. Zeskoki do wody na nogi.
Zadania szczegółowe
Kształtowanie określonych nawyków ruchowych
Zapoznanie uczniów z grami i zabawami które można przeprowadzić w środowisku wodnym
Ilość osób-12
Pomoce dydaktyczne- deski pływackie 12, piłki gumowe 4.
Czas trwania lekcji-45min.
Metoda- kompleksowa
Forma- gier i zabaw
Część wstępna-12min.
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie zadań lekcji.
2. Rozgrzewka na brzegu basenu
-luźne podskoki w połączeniu z krążeniami RR
-3x10 seria przysiadów
-skłony i skrętoskłony tułowia
-w siadzie w odchyleniu praca NN do kraula na grzbiecie
3. Skoki do wody z siadu, półprzysiadu i stojąc w formie zabaw ze współzawodnictwem
4. Obmywanie i zanurzanie twarzy. Zanurzanie głowy w przysiadzie
5. Zabawa „spłoszone mewy” patrz lekcja 1 punkt 8
Część główna- 25min.
6. „Wyścig ryb”- zawody na drugi brzeg i z powrotem. Start z brzegu basenu
7. J.w. na przeciwległym brzegu wyjście z wody i dowolny skok
8. j.w. uczniowie stoją na dwóch brzegach basenu-współzawodnictwo w drużynach
9. Seria przysiadów przy brzegu-wydechy do wody
10. Zabawa „gejzery”- w rozsypce wypuszczanie powietrza pod wodą
11. wydechy do wody w opadzie tułowia z deską
12. Zabawa „wesołe foki”- przysiad z zanurzeniem głowy i wyprostowanymi RR w górę. Na sygnał prowadzącego dzieci klaszczą wydychając powietrze.
13. Ochlapywanie się wodą- walka strażaków
14. Zabawa „kołyska” z wydechem do wody- patrz lekcja 1 punkt 11
Zwracamy uwagę aby we wszystkich zabawach dzieci nie obcierały twarzy
15. Leżenie na piersiach deska między NN. Na sygnał uczniowie puszczają deskę i pracują NN do kraula.
16. J.w. tylko na grzbiecie
Część końcowa- 8min.
17. Zabawa „kucany berek”
18. „Zabawa z piłkami”- w grupach 2-3 osobowych rzuty piłką do partnera. Po chwycie pełne zanurzenie, wydech i podanie do kolegi.
19. Zbiórka w szeregu, omówienie lekcji, pożegnanie.
Lekcja 3
Zajęcia prowadzone na płytkiej części basenu
Zadania główne
Ćwiczenia wypornościowe „korek” „meduza”. Wstępne ćwiczenia oddechowe
Zadania szczegółowe
Kształtowanie świadomości uczniów o pływalności ciała ludzkiego
Zapoznanie uczniów z ćwiczeniami wypornościowymi
Ilość osób-12
Pomoce dydaktyczne-piłeczki do tenisa stołowego 12, deski 12
Czas trwania lekcji-45min
Metoda-kompleksowa
Forma-gier i zabaw, pokaz, objaśnienie
Część wstępna-12min
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie zadań lekcji
2. Rozgrzewka na brzegu basenu
-krążenia RR w różnych płaszczyznach
-skłony i skrętoskłony tułowia
-praca NN do kraula na grzbiecie w siadzie
-3x10 seria przysiadów
3. Zabawa „ryby w sieci”- w wodzie do piersi dzieci podają sobie ręce tworząc koło. Na sygnał pozostali uczniowie próbują uciec z sieci pod RR kolegów
4. Zabawa „dni tygodnia”- p.w. jak wyżej, uczniowie wyliczają dni tygodnia. Na niedziele wyskakują do góry i zanurzają się w wodzie
Część główna- 25min
5. Przedmuchiwanie piłeczki tenisowej na drugi brzeg
6. Wydmuchiwanie powietrza z garści
7. Wdechy i wydechy do wody w pochyleniu
8. Ćwiczenie przygotowawcze do korka-w wodzie do pasa podskok z podciągnięciem kolan do brody i chwytem oburącz za podudzia
9. Zabawa „wyścig ryb” patrz lekcja 2 punkt 7
10. Ćwiczenie „korek”
11. Leżenie na piersiach z pomocą współćwiczącego
-deska między NN
-bez deski
12. Ćwiczenie „meduza”
13. Leżenie na grzbiecie z pomocą współćwiczącego
14. Zabawa „karuzela”
15. Praca NN do kraula na piersiach
-z deską z odległości 2.5m dopłynięcie do brzegu basenu
-z deską z odległości 5m dopłynięcie do brzegu basenu
- j.w. 7.5m j.w
Część końcowa-8min
16. Zabawa Kucany berek”
17. „Kto pierwszy po deskę” sześciu uczniów współzawodniczy o zdobycie deski- 5szt. Odmiana sztafety australijskiej. Technika poruszania się w wodzie dowolna
18. Zbiórka w szeregu, omówienie lekcji, pożegnanie
Lekcja 4
Zajęcia prowadzone na płytkiej części basenu
Zadania główne
Leżenie na piersiach i na grzbiecie. Doskonalenie ćwiczeń oddechowych
Zadania szczegółowe
Kształtowanie i korekcja wad postawy
Zapoznanie uczniów z wpływem pływania na układ oddechowy
Wpojenie zasad koleżeństwa i współpracy ze współćwiczącym
Ilość osób-12
Pomoce dydaktyczne- deski 12 szt
Czas trwania lekcji- 45min
Metoda- kompleksowa, pokaz, objaśnienie
Część wstępna- 12min
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie zadań lekcji
2. Rozgrzewka na brzegu basenu
-krążenia RR w różnych płaszczyznach
-skłony i skrętoskłony tułowia
-praca NN do kraula A i B
-3x10 seria przysiadów
-luźne podskoki
3. Zabawa dni tygodnia
4. Korek, meduza
Część główna- 25min.
5. Skoki do wody z półprzysiadu, przysiadu, pozycji stojącej
6. Leżenie na grzbiecie z pomocą współćwiczącego
7. j.w. z półzwisu
8. j.w. z deską praca NN
9. j.w. samodzielne praca NN
10. Leżenie na piersiach z pomocą współćwiczącego
11. j.w. z deską praca NN
12. j.w. samodzielne praca NN, strzałka
13. Zabawa „kołyska” z wydechem powietrza do wody
14. Praca NN do kraula A przy ścianie basenu –wydechy do wody
15. j.w. z deska
-z odległości 5m dopłynięcie do brzegu pływalni
- j.w. 7.5m j.w.
- j.w. 10m j.w.
Część końcowa- 8min
16. Zabawa „wózek” uczeń leży na piersiach RR wyprostowane. Partner ciągnie go za nadgarstki na drugi brzeg, zmiana
17. Zbiórka w szeregu, omówienie lekcji, pożegnanie
Lekcja 5
Zajęcia prowadzone na płytkiej części basenu
Zadania główne
Poślizg na piersiach. Skoki i spady do wody.
Zadania szczegółowe
Zapoznanie uczniów z wieloma możliwościami wejścia do wody
Kształtowanie obszerności ruchów w stawach
Niesienie pomocy podczas zajęć w wodzie
Ilość osób- 12
Pomoce dydaktyczne- hula hop 4
Czas trwania lekcji- 45min
Metoda- kompleksowa
Forma-gier i zabaw, pokaz, objaśnienie
Część wstępna- 12min
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie zadań lekcji
2. Rozgrzewka na brzegu basenu
-krążenia RR
-sploty dłoni za plecami
-praca NN do kraula B w siadzie i podporze
-skłony i skrętoskłony tułowia
3. Skoki do kółka hula hop
4. Zabawa z kółkami patrz lekcja 1 punkt 12
Część główna- 25min
5. Zabawa „dni tygodnia”
6. Zabawa ”kołyska”
7. Korek, meduza
8. Leżenie na piersiach-z deską i bez deski, wydechy do wody
9. Leżenie na grzbiecie - j.w. j.w.
10. Poślizg na piersiach
11. Praca NN do kraula A a piersiach po poślizgu
12. Skoki i spady do wody po szyje
-z pozycji stojącej RR wzdłuż tułowia
- j.w. RR wyprostowane w górze
- j.w. skok na „bombę” pozycja kuczna
-spad do wody z przysiadu przodem
- j.w. tyłem
- j.w. z leżenia przodem
- j.w. tyłem
UWAGA: w wodzie stoją dwaj uczniowie zmieniają się którzy asekurują skaczących
Część końcowa- 8min
13. Zabawa „karuzela” z pracą NN na sygnał prowadzącego
14. Samodzielne leżenie na grzbiecie z deską
-pod głową
-na piersiach
-przy biodrach RR proste w łokciach
15. Zbiórka w szeregu, omówienie lekcji, pożegnanie
Lekcja 6
Zajęcia prowadzone na płytkiej części basenu
Zadania główne
Nauka pracy NN do kraula na piersiach i na grzbiecie
Zadania szczegółowe
Kształtowanie siły mm nóg
Zapoznanie uczniów z prawidłową pracą NN w kraulu A i B
Wpajanie zasad wzajemnej pomocy podczas zajęć w wodzie
Ilość osób- 12
Pomoce dydaktyczne- deski pływackie 12szt.
Czas trwania lekcji- 45min
Metoda- kompleksowa
Forma- gier i zabaw, pokaz, objaśnienie
Część wstępna- 12min
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie zadań lekcji
2. Rozgrzewka na brzegu basenu
-krążenia RR w różnych płaszczyznach
-skłony i skrętoskłony tułowia
-praca NN do kraula B w siadzie i w podporze
-seria przysiadów 3x10
3. Zabawa „wyścig ryb”
Część główna- 25min
4. Leżenie na piersiach deska między NN- oddychanie do wody
5. praca NN do kraula A z oddychaniem do wody
-z odległości 5m, 7.5m, 10m dopłynięcie do brzegu basenu
6. Leżenie na grzbiecie deska między NN, RR trzymają brzeg basenu
7. j.w. deska pod głową, na piersiach, przy biodrach
8. Praca NN do kraula B j.w.
Część końcowa- 8min
9. Ćwiczenia wypornościowe korek, meduza
10. Poślizg na piersiach z pracą NN
11. Zbiórka w szeregu, omówienie lekcji, pożegnanie
Lekcja 7
Zajęcia prowadzone na płytkiej części basenu
Zadania główne
Koordynacja pracy NN w kraulu na piersiach z oddychaniem.
Nauka poślizgu na grzbiecie
Zadania szczegółowe
Kształtowanie siły mm NN oraz wydolności układu oddechowego
Ilość osób- 12
Pomoce dydaktyczne- deski pływackie 12
Czas trwania lekcji- 45min
Metoda- kompleksowa
Forma- zadaniowa, pokaz, objaśnienie
Część wstępna- 12min
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie zadań lekcji
2. Rozgrzewka na brzegu basenu
-krążenia RR w różnych płaszczyznach
-skłony i skrętoskłony tułowia
-ćwiczenia poszerzające objętość w stawach
-praca NN do kraula B w siadzie i podporze
3. zabawa „karuzela”
Część główna- 25min
4. Leżenie na piersiach deska między NN, RR trzymają brzeg basenu wydechy do wody
5. Praca NN do kraula na piersiach przy brzegu basenu wydechy do wody
6. Leżenie na grzbiecie przy brzegu basenu deska między NN
7. Praca NN do kraula na grzbiecie deska pod głową, na piersiach, przy biodrach
8. Praca NN do kraula B, prawa R prosta za głową lewa R trzyma deskę
9. Praca NN do kraula B, zmiana rąk
10. Praca NN do kraula B, RR wyprostowane w łokciach trzymają deskę za głową
Te same ćwiczenia uczniowie starają się wykonać bez deski
11. Poślizg na grzbiecie
12. Odbicie jedną nogą od ściany basenu, deska przy biodrach
13. Pozycja j.w. bez deski
14. Pozycja j.w. RR w górze
15. Poślizg po odbiciu obunóż, RR proste w górze
16. Praca NN do kraula A z deską-6x10m, wydechy do wody
Część końcowa- 8min
17. Ćwiczenia wypornościowe korek, meduza
18. Zbiórka w szeregu, omówienie lekcji, pożegnanie
Lekcja 8
Zajęcia prowadzone na całej długości basenu
Zadania główne
Nauka elementarnych ruchów rąk w położeniu na grzbiecie.
Doskonalenie poślizgu na piersiach i na grzbiecie
Zadania szczegółowe
Kształtowanie siły mm rąk
Zapoznanie uczniów z prawidłową pracą RR w kraulu B
Wpajanie zasad wzajemnej pomocy i kontroli
Ilość osób- 12
Pomoce dydaktyczne- deski 12, hula hop 4
Czas trwania lekcji- 45min
Metoda- kompleksowa
Forma- zadaniowa, pokaz, objaśnienie
Część wstępna- 12min
1. Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie zadań lekcji
2. Rozgrzewka na brzegu basenu
-ćwiczenia poszerzające objętość w stawach
-krążenia RR w różnych płaszczyznach
-skłony i skrętoskłony tułowia
-imitacja pracy RR do kraula B prawa R, lewa R, naprzemianstronna praca RR
3. Zabawa „rybak i rybki”
Część główna- 25min
4. Ruchy RR w kraulu B ze współćwiczącym kontrola
-prawa R
-lewa R
-naprzemianstronna praca RR
5. pozycja j.w. deska między NN indywidualnie
6. Dokładanka do kraula B z deską przy biodrach
-prawa R
-lewa R
-naprzemianstronna praca RR
7. Pozycja j.w. bez deski
8. Doskonalenie poślizgu na piersiach z pracą NN z deską, bez deski
9...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]