Lekcja 4, Korczak
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Blok tematyczny: Prawa dziecka
Temat: Prawo dzieci do szczęścia.
Cele:
Uczeń potrafi:
- zgromadzić odpowiednie argumenty,
- przygotować się do publicznego występu,
- zabrać głos w dyskusji na temat szczęścia,
- określić, co jest dla niego „szczęściem”,
- uporządkować i wykorzystać zdobyte wiadomości,
- myśleć twórczo i krytycznie,
- zrozumieć, dlaczego szczęście jest ważnym elementem wpływającym na życie ludzi,
- być współodpowiedzialnym za przyjęte rozwiązania.
Metody:
- słowna- rozmowa, objaśnienia, słuchanie wiersza,
- oglądowa – pokaz ilustracji,
- aktywizujące: „ Sześć myślących kapeluszy”, dyskusja.
Formy pracy: praca w grupach, indywidualna- zróżnicowana.
Środki dydaktyczne:
- pacynka Maciusia,
- kartki i czapki zrobione z papieru w kolorach dla każdego dziecka: czerwony, zielony, żółty, czarny, niebieski, biały;
- karta pracy,
- ilustracje Sejmu,
- wiersz „Ballada o szczęściu” - Magdalena Nazaretanka.
Przebieg lekcji
1. Nauczyciel trzyma pacynkę i mówi:
Maciuś Witam! Jesteście pomysłowi, dużo umiecie i dlatego znowu pragnę skorzystać z waszej pomocy. Pomożecie mi? Pragnę, abyście się gdzieś ze mną wybrali.
2. Pokolorowanie pól z liczbami parzystymi na zielono i odczytanie hasła w celu zainteresowania tematem. (Hasło- Sejm) Zał.1 s. 16
3. Poinformowanie o temacie lekcji:
N.: Dzisiaj zabawimy się w Sejm. Będziemy debatować czyli dyskutować nad uchwaleniem prawa dzieci do szczęścia.
4. Oglądanie zdjęć przedstawiających sejm i rozmowa na temat działalności sejmu.
· Co to jest Sejm?
· Kogo tam można spotkać?
· Co robią posłowie?
· Kto przewodzi obradom?
5. Słuchanie wiersza pt. „Ballada o szczęściu”. Zał. 2 s. 17
6. Pisanie lub rysowanie w chmurkach „własnego szczęścia” jako przygotowanie do dyskusji.
· Umieszczenie kartek na tablicy, wypowiedzi chętnych dzieci na temat szczęścia.
7. Podział klasy na zespoły.
· Każdy zespół to partia. Liderzy losowo otrzymują kartkę w określonym kolorze: czerwonym, zielonym, żółtym, białym, czarnym.
· Po wylosowaniu określonego koloru wszyscy uczniowie zakładają kapelusze w kolorze wylosowanego koloru oraz ustalają nazwę dla swojej partii, w której powinna być zawarta wylosowana barwa np. Czerwone Berety. Żółte Krawaty. Stronnictwo Białych. Platforma Zielonych.
· Marszałkiem zostaje nauczyciel.
· Określenie czasu na pracę w grupach np. 10 minut.
8. Omówienie zadań:
Wariant I:
Część klasy np. 2-3 partie to zwolennicy uchwalenia nowego prawa . Muszą przygotować 2-3 argumenty poprzez udzielanie odpowiedzi na wybrane pytania: Dlaczego dzieci mają prawo do szczęścia?, Co osiągną dzięki temu, że będą szczęśliwe?, Kiedy dzieci są szczęśliwe?
· Pozostałe partie to opozycja czyli przygotowują takie odpowiedzi na pytania, aby zniechęcić wszystkich do uchwalenia nowego prawa.
Wariant II- Wykorzystanie metody „Sześć myślących kapeluszy”
· Kolor biały: zróbcie listę działań, najczęściej podejmowanych przez ludzi, dzięki którym dzieci są radosne, zadowolone, bezpieczne czyli szczęśliwe.
· Kolor czerwony: Zróbcie listę działań, które sprawiłyby dzieciom przyjemność, radość, dzięki którym czułyby się szczęśliwe.
· Kolor zielony: Podajcie propozycje innych, niespotykanych, wymyślonych przez waszą partię, powodów do szczęścia.
· Kolor żółty: Podajcie zalety, korzyści, co osiągniemy gdy dzieci będą szczęśliwe. Popatrzcie na problem praw i obowiązków dziecka oraz przedstawcie argumenty, że mimo wszystko dziecko powinno być szczęśliwe.
· Kolor czarny to opozycja - widzi same zagrożenia i niebezpieczeństwa, a więc tworzy argumenty, że dzieci nie muszą być szczęśliwe, nikt nie powinien się tym przejmować, szkoda czasu na takie bzdury.
· Kolor niebieski to przewodniczący, czyli tutaj nauczyciel w roli
marszałka.
9. Praca w grupach nad argumentami – pomoc nauczyciel, polegająca na ukierunkowaniu działań uczniów (w miarę potrzeby).
10. Przerwa śródlekcyjna, podczas której uczniowie przestawią krzesła, ustawią „mównicę” czyli krzesło okrywają np. krepiną itd.
11. Zabawa w Sejm:
· Rozpoczęcie obrad przez Marszałka ( nauczyciela), przedstawienie problemu do dyskusji.
· Przedstawianie argumentów przez liderów poszczególnych partii w określonym czasie np. 3 min.
· Głosowanie poprzez podniesienie ręki, zapisanie wyników.
· Uchwalenie bądź odrzucenie ustawy w zależności od wyników głosowania.
12. Podsumowanie lekcji.
Zakolorowanie odpowiedniego słoneczka jako wyrażenie swojego szczęścia.
Gdy jestem szczęśliwa to… - zakolorowanie słoneczka. Zał. 3 s. 18
[ Pobierz całość w formacie PDF ]