Lekcja 4, Korczak

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Blok tematyczny: Prawa dziecka

Temat: Prawo dzieci do szczęścia.

Cele:

Uczeń potrafi:

-          zgromadzić odpowiednie argumenty,

-          przygotować się do publicznego występu,

-          zabrać głos w dyskusji na temat szczęścia,

-          określić, co jest dla niego „szczęściem”,

-          uporządkować i wykorzystać zdobyte wiadomości,

-          myśleć twórczo i krytycznie,

-          zrozumieć, dlaczego szczęście jest ważnym elementem wpływającym na życie ludzi,

-          być współodpowiedzialnym za przyjęte rozwiązania.

Metody:

-          słowna- rozmowa, objaśnienia, słuchanie wiersza,

-          oglądowa – pokaz ilustracji,

-          aktywizujące: „ Sześć myślących kapeluszy”, dyskusja.

Formy pracy: praca w grupach, indywidualna- zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:

-          pacynka Maciusia,

-          kartki i czapki zrobione z papieru w kolorach dla każdego dziecka: czerwony, zielony, żółty, czarny, niebieski, biały;

-          karta pracy,

-          ilustracje Sejmu,

-          wiersz „Ballada o szczęściu” - Magdalena Nazaretanka.

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg lekcji

1.    Nauczyciel trzyma pacynkę i mówi:

Maciuś Witam! Jesteście pomysłowi, dużo umiecie i dlatego znowu pragnę skorzystać z waszej pomocy. Pomożecie mi? Pragnę, abyście się gdzieś ze mną wybrali.

2.    Pokolorowanie pól z liczbami parzystymi na zielono i odczytanie hasła w celu zainteresowania tematem. (Hasło- Sejm) Zał.1 s. 16

3.    Poinformowanie o temacie lekcji:

N.: Dzisiaj zabawimy się w Sejm. Będziemy debatować czyli dyskutować nad uchwaleniem prawa dzieci do szczęścia.

4.    Oglądanie zdjęć przedstawiających sejm i rozmowa na temat działalności sejmu.

·         Co to jest Sejm?

·         Kogo tam można spotkać?

·         Co robią posłowie?

·         Kto przewodzi obradom?

5.    Słuchanie wiersza pt. „Ballada o szczęściu”. Zał. 2 s. 17

6.    Pisanie lub rysowanie w chmurkach „własnego szczęścia” jako przygotowanie do dyskusji.

·      Umieszczenie kartek na tablicy, wypowiedzi chętnych dzieci na temat szczęścia.

7.    Podział klasy na zespoły.

·      Każdy zespół to partia. Liderzy losowo otrzymują kartkę w określonym kolorze: czerwonym, zielonym, żółtym, białym, czarnym.

·      Po wylosowaniu określonego koloru wszyscy uczniowie zakładają kapelusze w kolorze wylosowanego koloru oraz ustalają nazwę dla swojej partii, w której powinna być zawarta wylosowana barwa np. Czerwone Berety. Żółte Krawaty. Stronnictwo Białych. Platforma Zielonych.

·      Marszałkiem zostaje nauczyciel.

·      Określenie czasu na pracę w grupach np. 10 minut.

8.    Omówienie zadań:

Wariant I:

Część klasy np. 2-3 partie to zwolennicy uchwalenia nowego prawa . Muszą przygotować 2-3 argumenty poprzez udzielanie odpowiedzi na wybrane pytania: Dlaczego dzieci mają prawo do szczęścia?, Co osiągną dzięki temu, że będą szczęśliwe?, Kiedy dzieci są szczęśliwe?

·      Pozostałe partie to opozycja czyli przygotowują takie odpowiedzi na pytania, aby zniechęcić wszystkich do uchwalenia nowego prawa.

Wariant II- Wykorzystanie metody „Sześć myślących kapeluszy”

·      Kolor biały: zróbcie listę działań, najczęściej podejmowanych przez ludzi, dzięki którym dzieci są radosne, zadowolone, bezpieczne czyli szczęśliwe.

·      Kolor czerwony: Zróbcie listę działań, które sprawiłyby dzieciom przyjemność, radość, dzięki którym czułyby się szczęśliwe.

·      Kolor zielony: Podajcie propozycje innych, niespotykanych, wymyślonych przez waszą partię, powodów do szczęścia.

·      Kolor żółty: Podajcie zalety, korzyści, co osiągniemy gdy dzieci będą szczęśliwe. Popatrzcie na problem praw i obowiązków dziecka oraz przedstawcie argumenty, że mimo wszystko dziecko powinno być szczęśliwe.

·      Kolor czarny to opozycja - widzi same zagrożenia i niebezpieczeństwa, a więc tworzy argumenty, że dzieci nie muszą być szczęśliwe, nikt nie powinien się tym przejmować, szkoda czasu na takie bzdury.

·      Kolor niebieski to przewodniczący, czyli tutaj nauczyciel w roli

marszałka.

9.        Praca w grupach nad argumentami – pomoc nauczyciel, polegająca na ukierunkowaniu działań uczniów (w miarę potrzeby).

10.    Przerwa śródlekcyjna, podczas której uczniowie przestawią krzesła, ustawią „mównicę” czyli krzesło okrywają np. krepiną itd.

11.    Zabawa w Sejm:

·      Rozpoczęcie obrad przez Marszałka ( nauczyciela), przedstawienie problemu do dyskusji.

·      Przedstawianie argumentów przez liderów poszczególnych partii w określonym czasie np. 3 min.

·      Głosowanie poprzez podniesienie ręki, zapisanie wyników.

·       Uchwalenie bądź odrzucenie ustawy w zależności od wyników głosowania.

12.    Podsumowanie lekcji.

Zakolorowanie odpowiedniego słoneczka jako wyrażenie swojego szczęścia.

Gdy jestem szczęśliwa to… - zakolorowanie słoneczka. Zał. 3 s. 18

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • leborskikf.pev.pl
  •