Lekcja 3, Korczak
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Blok tematyczny: Prawa dziecka
Temat: Mamy prawo do wypowiadania swoich myśli i uczuć.
Czas trwania: 45 min.
Cele:
Uczeń:
- potrafi docenić wartość przyjaźni, wspólnej zabawy,
- wyraża swoje myśli i uczucia,
- potrafi wczuć się w stan innych osób,
- umie rozwiązać sytuacje problemowe, wykorzystując zdobytą wiedzę,
- wie, co to jest manifest,
- potrafi napisać/ odczytać treść manifestu,
- wykonać zadanie wg określonych zasad,
- wykonać działania matematyczne,
- współpracować w zespole zgodnie z przyjętymi zasadami.
Metody:
- słowne- rozmowa, objaśnienie, opowiadanie,
- aktywizujące- drama, skojarzenia, mapa pojęciowa,
- działalność praktyczna-, wykonywanie ćwiczeń.
Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
- karty pracy,
- kontury twarzy,
- mapa pojęciowa,
- manifest.
Przebieg lekcji:
1. Poinformowanie o temacie lekcji:
N.: Dzisiaj znowu odwiedził nas Maciuś. Ma on poważny problem. Zapytał mnie, czy moglibyśmy mu pomóc? Czy pomożemy Maciusiowi?
2. Nauczyciel przedstawia treść opowiadania, trzymając pacynkę. (Opowiadanie zostało podzielone na 2 części. W przerwach dzieci wykonują określone zadania.)
A. Epizod I - Poznajemy problem Maciusia.
Cześć, to znowu ja, Maciuś. Pamiętacie mnie? Tak?! Bardzo się cieszę!
Dzisiaj przyszedłem do was, bo mam pewien problem.
Mój tata król niedawno zmarł. Wcześniej również pożegnałem mamusię. Teraz jestem sam. No może niezupełnie… są jeszcze ministrowie, ale to nie rodzina, nie liczy się. Niby jestem królem, ale co z tego, przecież nie mam nic do powiedzenia. Dorośli wiedzą więcej…. A ja jestem dzieckiem… Chodzę więc po pałacowych korytarzach, rozmyślam … i nudzę się…
Zadania do wykonania
a) Co czuje Maciuś? Zał.1 s. 11
Zakolorowanie wybranej buzi. Chętne dzieci uzasadniają wybór.
b) Jak ty reagujesz w trudnych chwilach?
Wyrażanie uczuć – drama: Uczniowie stoją tyłem do środka koła. Na hasło „radość” odwracają się do środka koła i próbują wyrazić treść podanego słowa za pomocą mimiki, gestu. Podobnie postępują na hasła: „płacz”, gniew”, smutek”, „szczęście”, „zadowolenie” itd.
c) O czym / kim marzy chłopiec? Zał. 2 s. 12
Rozwiązanie łamigłówki, uzupełnienie hasłem zdania.
d) Co można robić z przyjacielem?
· Przygotowywanie w grupach scenek wspólnych zabaw.
· Przedstawienie scenek, odgadywanie nazw zabaw, czynności.
B. Epizod II – Manifest
Wspaniale! Wiedziałem, że mi pomożecie! Mam przyjaciela! Hura, mam przyjaciela! Felek jest po prostu wspaniały i uwielbia … wiśnie. Piszemy do siebie listy, trochę rozmawiamy. Ale …. no tak naprawdę, to nie wszystko jest wspaniałe, bo naszą przyjaźń utrzymujemy w tajemnicy. Pragnę się z nim bawić, biegać, śmiać się, nawet kłócić się, aby potem móc godzić się. Ale co powiedzą ministrowie? O, nie, koniec! Najwyższy czas coś postanowić ….
Zadania do wykonania
a) Co postanowił zrobić król Maciuś? Zał. 3 s. 12
· Ułożenie hasła „ Manifest” poprzez wykreślenie powtarzającego się wyrazu
„król”.
· Nauczyciel wyjaśnia znaczenie wyrazu „Manifest”.
N.: Manifest to uroczyste orędzie, odezwa np. do narodu, ogłoszenie czegoś np. praw, programu, deklaracja publiczna.
b) Jakie prawa dzieci zapisalibyście w waszym manifeście? Zał. s. 13
Wariant II ( dotyczy tylko dzieci starszych – kl. III)
· Mapa pojęciowa - praca w grupach.
· Każda grupa ustala prawa, które ich zdaniem powinny znaleźć się w manifeście.
· Uzupełnienie plakatu.
· Prezentacja prac.
c) Jaka była treść manifestu ogłoszonego przez Maciusia? Zał. 4 s. 14, 15
Praca w grupach:
· Porządkowanie wyrazów poprzez naklejanie na prostokąt z działaniem kartki z poprawnym wynikiem. Na odwrocie tej kartki znajduje się wyraz.
· Odczytanie treści manifestu przez dzieci: „Dzieci powinny mieć prawo do zabawy, do wypowiadania swoich myśli, uczuć, do pomocy i wszystkiego co najlepsze”.
· Wyjaśnianie: co to znaczy mieć prawo do zabawy, do wyrażania własnych myśli itd.
· Głośne odczytanie treści manifestu.
· Przepisanie treści manifestu do zeszytu.
C. Podziękowanie Maciusia
Dziękuję wam za pomoc. Zawsze będę pamiętał, że dzieci mają różne prawa. Jestem królem, więc będę starał się pomagać innym dzieciom. Cześć! Do jutra!
3. Podsumowanie lekcji:
Dzieci stoją w kręgu, nauczyciel trzyma rulon papieru ( symbolizuje manifest). N. zadając pytanie: „Co zapamiętasz po dzisiejszej lekcji?” wręcza rulon dziecku i prosi o odpowiedź. Czynność tę powtarzamy kilka razy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]