Lekcja 14, Inventor - Kurs
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Lekcja 14 -- Kopiowanie elementów tworzenie odbić lustrzanych
Ostatnią lekcję poświęciliśmy nauce stosowania szyków, które znacznie ułatwiają pracę podczas wielokrotnego kopiowania tych samych elementów. W dzisiejszej lekcji zajmiemy się kopiowaniem elementów oraz tworzeniem ich odbić lustrzanych. Jak zwykle, najpierw wykonamy przykładowy model. Proponuję, aby wyglądał on następująco:
Rys. 1
Przy naszym stanie wiedzy wykonanie takiego modelu nie powinno nastręczać większych trudności. Dla przypomnienia powiem tylko, że zastosowałem operację wyciągnięcia szkicu (Extrude), a następnie zaokrągliłem krawędzie. Wykonanie takiego modelu nie powinno zająć więcej niż 5 -- 10 minut.
Proces tworzenia odbicia lustrzanego naszego modelu rozpoczynamy od kliknięcia ikony Mirror Feature:
Rys. 2
Zostanie wyświetlone okno dialogowe służące do obsługi tego narzędzia:
Rys. 3
W wyświetlonym oknie należy wskazać obiekt, który chcemy odbić -- w naszym przypadku jest to narysowana wcześniej bryła -- a następnie wskazać płaszczyznę odbicia elementu.
Rys. 4
Po zatwierdzeniu wyborów program wykonuje lustrzane odbicie elementu. Model po odbiciu prezentuje się następująco:
Rys. 5
Teraz zastosujemy kolejną modyfikację -- użyjemy narzędzia Shell, aby usunąć górną krawędź modelu.
Rys. 6
Pora na naukę kopiowania elementów. Aby zobrazować procedurę kopiowania elementów, wykonałem otwór na bocznej ściance naszego modelu.
Rys. 7
Skopiujemy otwór, umieszczając go na przeciwległej ściance. W tym celu zaznaczamy otwór kliknięciem prawym klawiszem myszy i wybieramy opcję Copy.
Rys. 8
Następnie wskazujemy ściankę, na której chcemy umieścić skopiowany otwór.
Rys. 9
Zatwierdzamy wybór, klikając prawym klawiszem myszy i wybierając z rozwiniętego menu polecenie Paste.
Rys. 10
Inventor wyświetli okno dialogowe umożliwiające umieszczenie kopii otworu na ściance.
Rys. 11
Jedną z ważniejszych funkcji dostępnych w tym oknie dialogowym jest opcja Parameters. Umożliwia ona określenie powiązania wklejanego obiektu z oryginałem:
· Dependent -- zmiana wymiarów lub innych parametrów oryginału powoduje analogiczną zmianę kopii;
· Independent -- zmiany wymiarów lub innych parametrów oryginału nie zostają odzwierciedlone w kopii.
Po skopiowaniu można odpowiednio dostosować położenie otworu poprzez edycję szkicu. Kiedy włączymy tryb edycji szkicu, możemy zmienić nadane przez program podczas kopiowania więzy wymiarowe i ustalić położenie otworu na ściance.
Rys. 12
Jak widać, stosowanie modyfikatorów w programie Inventor nie jest trudnym zadaniem. W następnych lekcjach omówimy pokrótce zasady tworzenia złożeń elementów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]