Legendy Motoryzacji Corolla, prasa corolla

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NAJBARDZIEJ FASCYNUJĄCE SAMOCHODY ŚWIATA
WIELKA KSIĘGA
LEGEND MOTORYZACJI
Gdzie kupić zabytkowe aulo • Jak zdobyć części i je odrestaurować •
aut zabytkowych • Muzea samochodowe • Klasyfikacja aut zabytkowych •
Cenniki • Polskie samochody zabytkowe • Jak zarejestrować zabytek
Nr 1/2007
Targi i salony oldtimerów • Adresy klubów na całym świecie* Zloty i rajdy
l TOYOTA COROLLA
Czterdzieści lat Toyoly Conolli
1974 Każda wersja trzeciej gene-
1979 Ostatnia generacja Corolli
racji miała inną kierownicę
z napędem na tylne koła
1983 Pierwsza Corolla dostępna
1987 Na tym modelu pojawiło się
w naszym kraju w sieci Pewex
nowe, eliptyczne logo marki
1992 To auto ze względu na wy-
gląd nazywane było mini-Lexus
1995 Ósma generacja Corolli to re-
kord sprzedaży i sukcesy rajdowe
2000 Ten model był jednym z naj-
lepiej sprzedających się w Polsce
2006 Dziesiąta generacja dostęp-
na tylko z nadwoziem typu sedan
•• Po raz pierwszy Toyotę Corollę
pokazano w październiku 1966 roku
w Japonii. Nowe auto miało zastąpić
model Publica 1000 i być na miejsco-
wym rynku głównym rywalem Datsu-
na 1000, który pojawił się kilka mie-
sięcy wcześniej. Według założeń firmy
ten pojazd miał zmotoryzować japoń-
ską klasę średnią. Jak się później oka-
zało, podbił on cały świat.
Nazwa samochodu wywodziła się
od łacińskiego słowa „corolla", które
oznacza koronę kwiatu. Od początku
produkcji auto miało swe własne logo
nawiązujące do tego określenia. Zbie-
giem
lat znaczek zmieniał się, aż zo-
stał zastąpiony napisem Corolla.
wiązanie w ówczesnych czasach sto-
sowano głównie w ciężarówkach),
albo 2-przełożeniową skrzynię auto-
matyczną z dźwigienką przy kolumnie
kierownicy. Pojazd oferowano jako
2- i 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe
coupe (określane mianem Sprinter)
oraz kombi.
Głównym celem handlowym Corol-
li była Japonia, ale wkrótce auto za-
częto eksportować do Australii. Tam
też w Port Melbourne w stanie Yicto-
ria powstała pierwsza zagraniczna
wytwórnia tych aut. Potem Corolla
zaczęła podbijać USA, a następnie tak-
że Europę.
Nikt wówczas nie spodziewał się.
i
Corolla stanie się jednym z najpop
larniejszych aut na świecie. Jej p
dukcja przed kilku laty przekrocz|l
liczbę 30 milionów. Samochód w
twarzano nie tylko w Japonii, ale ród
nież w USA, Australii, Kanadzie.
NM
lezji, Chinach, Pakistanie, Afryce Poi
Toyota Corolla (1966)
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, rzędowy.
2 zawory na cylinder. Pojemność skokowa
1077 ccm. Moc maksymalna 44 kW (60 KM)
przy 6000 obr./min. Maksymalny moment
obrotowy 83 Nm przy 3800 obr./min.
4-stopniowa, manualna skrzynia biegów.
Silnik umieszczony podłużnie z przodu, na-
pęd na tylne koła. Hamulce bębnowe z przo-
du i z tylu. Pojemność zbiornika paliwa 361.
Opony 6.00-12. Masa własna 710 kg. Wy-
miary: dlugość/szerokość/wysokość
3855/1485/1380 mm, rozstaw osi 2285
mm. Prędkość maksymalna 140 km/h.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 16,9 s. Średnie
zużycie paliwa 7,21/100 km.
Długa droga do sukcesu
Toyoty Corolii
Toyota Corolla pierwszej generacji,
czyli serii E10, początkowo wyposażo-
na była w silnik o pojemności skoko-
wej 1077 ccm. W roku 1969 gamę
powiększyła jeszcze jednostka o po-
jemności 1166 ccm. Napęd zgodnie
z obowiązującą wówczas tendencją
był na tylną oś. Montowano 4-przeło-
żeniową skrzynię biegów z dźwignią
umieszczoną w podłodze (takie roz-
152 WIELKA KSIĘGA LEGEND MOTORYZACJI
1983
WYDARZENIA
Ferrari Testarossa
>
W latach 50. i 60. w wyścigach sa-
mochodów sportowych spore sukcesy
odnosiło Ferrari TR „Testa Rossa". Ta
nazwa pochodziła od pomalowanych na
czerwono głowic silników. Włoska firma
powróciła do tamtego określenia. Na
salonie w Paryżu zadebiutowało nowe
Ferrari Testarossa. To auto zastąpiło
model Berlinetta Boxer. W ciągu sied-
miu lat złożono ponad 7 tyś. egzempla-
rzy tego pojazdu, który jednak nie od-
niósł sukcesów w wyścigach.
Fiat Uno
niowej, Brazylii, Indiach, Tajlandii,
Wenezueli, Wielkiej Brytanii i Turcji.
*ia niektórych rynkach występował
l innymi nazwami, np. Geo Prizm,
|Holden Nova i Toyota Trueno.
Po pierwszej generacji pojawiły się
kolejne. Druga (seria E20) ujrzała
bwiatło dzienne w roku 1970. Mecha-
nicznie była podobna do swej po-
przedniczki, ale otrzymała nową karo-
serię, jak to wtedy określano, w stylu
„butelki coca-coli". Poszerzono także
ofertę dostępnych silników.
Trzecią generację (serie E30, E40
i E50) zaprezentowano w roku 1974.
Auto po raz pierwszy otrzymało nad-
wozie liftback, łączące cechy rodzin-
nego kombi ze sportowym coupe. Do
stosowanych silników dodano jed-
nostkę z elektronicznie sterowanym
wtryskiem paliwa.
W dziesiątej generacji
dostępny tylko jeden typ
Kolejna seria E70 weszła do produk-
cji w sezonie 1979. To pierwszy model
Corolli, który był dostępny w Polsce.
Można ją było nabyć za dewizy w sieci
sklepów Pewex. To auto swym kancia-
stym nadwoziem dość wyraźnie różni-
ło się od swych poprzedników.
W roku 1983 nastąpił największy
przełom w konstrukcji Toyoty Corolli.
Samochód po raz pierwszy otrzymał
napęd na przednią oś. Niektóre pojaz-
dy piątej generacji (seria E80) mogły
dysponować także napędzanymi czte-
rema kołami. Linie karoserii zaokrągli-
ły się, ale auto nie straciło dynamicz-
nego wyglądu.
Kierownictwo Toyoty starało się,
aby co kilka lat wprowadzać nowy
model Corolli. Po latach 1987 (seria
E90) i 1991 (seria E100) w maju 1995
roku na drogi wyjechały auta ósmej
generacji (seria E110). To właśnie ten
pojazd przyniósł firmie ogromne suk-
cesy handlowe i sportowe. Corolla
przekroczyła wówczas liczbę wypro-
dukowanych 25 milionów egzempla-
rzy, co sprawiło, że stała się najpopu-
larniejszym samochodem świata. Na-
tomiast w rajdowej wersji WRC Toyota
odniosła szereg zwycięstw w mistrzo-
stwach naszego globu. To właśnie te
sukcesy sprawiły, że przygotowano do
sprzedaży specjalną wersję Carlos
Sainz.
Po dobrze znanych nam modelach
serii E120 (2000-2006) na rynek we-
szła w roku 2006, w 40-lecie pojawie-
nia się pierwszej Corolli, ostatnia dzie-
siąta już generacja (seria E140). Ten
jeden z najpopularniejszych samocho-
dów obecnie dostępny jest tylko
w jednej wersji nadwoziowej - sedan.
Natomiast nazwę nowego hatchbacka
Toyota zmieniła na Auris.
^ Na salonie genewskim Fiat zaprezen-
tował nowy model - Uno. W następnym
sezonie ten pojazd został wybrany na
auto roku. Produkowano go w latach
1983-1995 we Włoszech, gdzie zmon-
towano 6 milionów egzemplarzy. W in-
nych krajach był wytwarzany na licencji
nieco dłużej. Uno wyposażano w silniki
benzynowe 0,9; 1,0; 1,1; 1,3; 1,4 i 1,51
oraz w jednostki wysokoprężne o po-
jemności 1.3,1.4 i 1.7.
Volkswagen Golf II
była
produkowana w wielu
wersjach nadwoziowych
i silnikowych. Montowano
ją prawie na wszystkich
kontynentach
^
Dziewięć lat później po pierwszej -
w 1983 roku - do niemieckich salonów
samochodowych trafiła druga generacja
Volkswagena Golfa. Auto stało się więk-
sze. Od poprzednika różniło się m.in.
większym rozstawem osi i pojemniej-
szym bagażnikiem. Zmianie uległa tak-
że sylwetka pojazdu. Stała się bardziej
zaokrąglona. Tę wersję Golfa produko-
wano do 1992 roku. Samochód, tak jak
jego poprzednik, sta! się kolejnym best-
selerem z Wolfsburga. Ogromna popu-
larność modelu przyczyniła się do
wprowadzenia wersji sedan, czyli Jetty.
WIELKA KSIĘGA LEGEND MOTORYZACJI 153
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • leborskikf.pev.pl
  •