Leksykon market polityczn, po polsku

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.
.;1:
l
:'
}*lliltli']ll'.
'?i
;'
312?il3
Recenzenci
proi
dr
lrab'
czesaw
Mojsiewicz
pr,
'I
dr hab'
ndrZ('j
Antoszcwsfu
Wrd
publik
okIelan
cZsto
Pomijajc
k_westi,
padku opracowat
motywacje
miay
W
grewchodz
polityczny.
Marketing
pc
owoc
libcralnej d
si
,,towal
polityc
towaru
polityczn(
Pierwsze
kam
sposobami
i
rodJ
litycznego towarL
nych
1989
r.
rywz
byo, e
NSZZ
',5
wyborach do
Sen
prezydenckie
199
korzystania
takty
tarnych
1993
r.
i
p
tingowe
i
doskonr
1998
r.
oraz
w
wyl
mentarne i prezy
bada nad
sensen
ami gry''.
PIZygotowujl
szej
SzkoIy
Zarzl
tcria:
rdowy
(t
cznego
orazjcgt
wyborw
po
1989
chodzic
rnym
1
occniajc poszcz
zydetckie
i
refere
na
scenie
politycz
wej
Komis.ji
Wybc
Rcdalicja
Kr
-szrof
Wichary
-
Coprright
by
A't't.A
2
\\i'danie
I
\\iocaR
2001
i:..:
do korespondencji:
:.--L{
]
i{'0i8
\\.c{:asl
tll' sznlorna
8a
::l
a.\
r:r-l
l5r l0
tjr
c-nlxil.atla2
@
arlxz
com.p1
'nterncie
\\\var1a2'com'pl
lsB\
8l-88i5>_50_2
AKTORZY SCENY
POLITYC]ZNF]J
tor.a na
lrryniki'tvvborlv parlanrentarnvch
w
200l
r.
ZadaIrcl
odejcia
Krzaklcrr'_s_
kiego
ze
stanowiska przcwodrriczcego
AWs
i
zastPienia
gtl
irrtrvm
dzjalaczen'
)ednoczenie
domagano
si
restrukturyzacji
tej
prarvicorr'ej
kclalicji, bv
doprorta-
dzi
do
rwnouprawnienia
jej
Podmiotw
osigrrite
23
gt'trclnia
2()00
r'
P(,rolullliL
_
nie
w
sprar'aclr
przyv.dztwa
w
AWS (przcr'odniczcv
Jerzv
Buzek)
i
prldpisalrie
odPowiedego
dokunrentu,
nie zacgna}o
krvzvstll
z
koalicji
lvvcoia
sie
Macicj
Plavski
-
Marszaek
se]mu
R ktry
z
Andrzejcm
oleclrot'skinr
i Dorraldetn
Tuskiem utr'orzv|i komitet
rvborczy
pocl nazr' Platfornra Obyr'atelska, kt(lt'y
Po
Wybolaclr
Pallamentarnvch
w
2001
r:
nroe
przeksztalci
sle
\'now
Paric
cen-
troPlalvicowej
oentacji. Wvcofanie
si
PiaYitskje8o
z
A\{s
i
Tuska
z Unii
\blno_
ci
rr'ywoao reakcj
,,lalicucl]ow"
W
Postaci
lozan]u
i
w AWs,
i\^'UW
\{icle
znarrycl-r
po1itvcznvcir
osobistoci oporviedziao
si za
I)latform
oby\rateisk'
Po
ustlrieniu Mariana Krzaklervskiego
Ze
stano'iska
sZefa Atr{s
liderzy
L]ostano_
lvi[
dokona odnol-v Akcji, m' in' przez
1-'ort'calrie
',Fecleracvjncgo
Korrgresu
Plo-
gramoWe8o"
Pod Przer1'odnictr'em
Ierzelo
BuZka'
l'rzez
Pewien
cZas
utrzyn1ano
jedno
w
ljerou'rrictI\'ie AWs,
za
obladujca
10
lute8() 2001 L Racla Kl
ajo1\'a
usta-
lia
nol'y
100-osobowy
sklad
tego
organu:
NSZZ,,Solidarno"
25,
Ruclr
Spolecz-
ny
AWS
-
24,
ZCHN,
SKL
i
PPCHD
-
po
17.
Ten
zabieg
nie
zapobiegl utracir
ziar-
toci
szeregw
koaiicji' obradujc
17
marca
2001
r
I
Kongres
PIogra,no11'y
A1IS
zaPor'iedZial oPracorvanie
progranu
wyborczego
do
wvborlv
pallanrcntaInych
jesieni
2001
r NastPnego
dniaAkcj
oPuciostlonnici\'o Konsetrr'atYil'tro-Lu-
dowe
na
czele
z jego
liderem
Janem
Mari Rokita,
r'
czencu
2001
r' z
AWS $'yst
pi
NSZZ,,Solidarno'
AKTYW
PI
Najbardziejczyr
tralecyclr do
t
i
imych
struktu
perrionyclr
rv
tv
tuj uc1ziaw
dzi
lVmarketingu p
pr'zedsiwzi
l
rVnku:
sPrZeda
AKTYWNOI
Czvnlre
zaanga
r.realizowaniu
'
rv
zalenocj
od
borr'ocisamego
clkelonegopror
nizacji politvcznr
formdemonstr;
pet_ycii.
W
marketingu
pr
Paniach
rwborcz
biega
lrviololl
nictwa
partii
poli
nego,
pr4r'dcr
lub misji
miedzlr
AKTORZY
SCENY
POLITYCZNEJ
okeIa
si
tym
terminem zorganowane
podmioty
PoIit}'ki:
partie
PolitYczne
i
intlc
organaQe
o
charakterze politycznym, uczcstniczce w dzialainocipolitycznej, u'
tym
w walce
o
wladz iiej
sPrawowanie,
a
zatem
funkcjonuice aktylvrue na
sccnie
Poiitvcznej'
A's.P. mona uPlasowa w
trzech
suPach|
1'
8Wnycl'\
u.Vkonawcow
Polit-vcznej
8Ty,
2.
drugorzdnych wykonawcw.
3' statvstw,
czvli
zaledwie
zazna'
czajcych
swoj na
ejobecno'
Aktorami gwnynti
s
paltie
(lub
koal_icje)
Izdzce
i
oPozycfrre,
posiada;ce
swoje
,,widowe",liczce
na ich
obecno
w
lozgrylvanych spektaklach
Polit}czl1vch.
Tyclr
aktorw
jest
niewielu:s
to
najbaldziejWPnvoWe
W
sPoleczestrvie
1]ai
p9[1y621-1
ma'ce
szans
Zdob}.waa
wadzyiiej
sPlawowania. Drugorzdne
role graj
partie
mniejsze, bez
znaczrych
wp\vw
w
spoleczestwie' e
roz8{ajce
ZaSadcZo
-
\\'Iasnvch
sPektak'li,lecz
na
srvjsposb ukazujce
srt'oje
role w
sPektaklach
,,\\,sta-
u-ianvch" przez
aktollv
gl\'nych.
statystami
zasceny
politvcznej
s
Pozostale PaI-
de
le8ale isteiacc; bez liczce8o
si
oParcia
\'
sPoeczestwie-
Niektrz),
statyci
staj si
SPrzynteEecani
aktorw
glwnvch
Plzez PIzyczenie
si
do
t'!.\'orzonvch
rlrzez gu'nvch aktorw koalicji
Qrp.
AWS, do
rriedawna
SLD).
W marketirrgu
poli-
:i'.Zn\_nl a.s.P.
s
traktowani
jako
Producenci,
dystrybutorzy, sprzedau'cy polit1'cznc-
:!r
tol\'alu
(--
tolvar
Politycznv)'
AKWIZYCJ
Z
lac. acquisilto
-
okelonego
ce1t
nego
PostPolva
iego
mocoda\Yc
wania
i
funkcjon
czei,
A.w. pro!{a(
take
wysPecjali
kierowniczych
g
kw
zawodolvy<
itp. W naszych
c;
l]amice
nrediw,
1i:n
profesjonaliz
gruntowne rozei
tyczneSo
towarL
kazav
wybory p
czej ztrane bvY
1
tom
i
sztabom wr
uksztaltorr.rnie
p
sanclel Kwal1ie!
CF-NA POL]'I'YCZNEGO TO\VARI
]
i
kultury
Politycznei
sPoeczestwa,
je8o
klas,
Wa$h\.,
Fltp
i
rodolvisk spoecznych, osiganiejednoci
Politycznejw
lych
stlukturaclr
sPoecznvclr, upowszechnianie
}
clrt
Polityczl1ych,
osiaganie
-
korrserr-
su
polityczneeo,
a
take inne Zamierzelria
w
szeroko rozunlianej sferze
stosul-lk'!'
polit1,czrryclr.
Na
r.vrrku
polityczrrym
iest
czci
Proglanru
rvyborczego'
CENA
POLITYCZNEGO
TOWARU
\larto
lvyraajca
si
w kosztaclr ponclszonycl't przez
sPoeczei1stwo
w
zw'zku
Z
lvieildlnikamPaan]i
Polit-vcznymi:
rv}'boramiparlamentarnymi,
Prezvdenckimi,5a_
morzdou'vmi
oraz
Lefetendum'
W istocic
rzeczy wszvstko
obraca si
wok ceny
to_
rvaru:
sprzcdarvca
pragnie
jak
najkorzvstniej sPrzcda
s$'j
Produkti
uzyska
godzi-
wa cene, nab\'\\:ca
Za
dZ\'donab\'cia
to\\'aru
za
cen, ktr rrzrrajeza dogodna-
Std
r'clzialaniaclr
nralkctingcrr.vch lansujc
si tak cerr.
abv
obie
strony tansakcji
byy
usat)'sfakqonolvane.
Tak te
dzieje
si
_
w
selrsie
ogInym
lra rvlrku
politycznym,
c]locia sam
Ploces
ustalania
ceny
na
towar polityczny
jest
wysoce
skonplikowany
i
znacznic
odbiega
od
odptlwiadajaccgo nru
na
ryu
gospodarcvm. Faktistenia towaru inrplikujc
cen,
ktr
uiszcza
rrabyrvca
towalu'
Doiyc7
to
take
towaru
Polityczne8o.
W
nrarketingu gospcldarczym
decyzjc
dot}'czce
ceny,,Polegaj
na
okeleniupozio_
mu ceny na
protlukt
danej firmv w takich warunkach
rynkow'r,'ch,
w
jakich
ona
sie
znajduje".
Mozna
ptrrr,iedzie
|pisze
Alrdrzej Szniljder
\\' Lttcl1kloptdii bizntsu, e rv
zasadzie
zl''tnv li:.l
przedzill,
r"
1akjnr
cenl
p'lWllll]a
L]y
ustai.'na,.]
milnrlwliie:
midzv
Poll(|nlm
LosZl('w
Prlwikrzonynr
o
milsvmalnv
zyck,
a
najh'ysz4 do osignle_
cll
cunr
nl..'zlirr.1
rJ.,
l.1.lkcEptotvunla
prlr.l
nJb}'W((1\
pI(,duktu'
Autolwyoienia
d\,vie
Podstawowe
metody
ustalaa
cetry;
kosztow
i
rynkow.
Podstawcerw kosztowejs koszty
Plodulrcjidane8o
towaru olaz
inne
koszty
Produ-
celrta:
tfansPoltu/
Porednictwa
lrandlolvego, bada nad
nowymi
produktanri, dys-
trybur-ji
i
promocji
torvaru,
czyli wszys&ie koszty pokrvwane przez producenta
towa-
ru.
Do
iegododaje
sie
planorvanv przez producenta
zysk.
Ta
prostametodama
swoje
Plusy
i
n]inusy_cena nroe
okaza si
b
d
za
rtlska,bd
te za
wysoka'
Mctoda ryrrlolva
jest
bardej skomplikowana
i
w1naga
od
producenta: ustalenia
swo-
ich korrkurentw rynkorvych,
ustaienia
ceny
na
ich towary,
zderydowa
czy
wa
sna cena
ma
bv
wyszaczy sza
od
korrkurencji,
zdecydowania
na
cen za
wasny
ton'ar Sznajder
wymienia
Ponadto
metod,,od\^.rcon"
oraz
metod,,czas
plus
ma
ier'ia",
lrie
rrrajce
jednak wikszego
zrraczenia w
nurketirrgu politycznym.
Owe metody r'arunkuj
tzrrr orierrtacje
cenorve bdce
podstaw
do kalkuJacji cerro
rvych. s
to:
oetrtacja
na
realizacj celw
finansor/yc
oentacja na
konkurencj,
orientacja na
nabywcw.
W
markctingu
politvcznym o'e netody
mog mie
jedynie posikowe zastosowanie,
zwaszcza
o
entacja na
konkur
encj
oraz na
nab\ru'lv.
\vl'rika to
ize
specyfiki towaru
Po]itycznego
-
jcgo
sk-ladrrikw,
i
z
lnolodnoci
Plocesu
je8o
tlvorzenia,
a
nadto z
cldmiennocitrreclranizmw
jt'go
dvstrybucji
ipro
nror:ji
na r1r.ku
ptllitycznyn.
licji
rzdzcej
lub oPozvcvjl1ej,
zor8azo\'ae lobby
Polityczneso)'
clurakter c'P'
ohela
tnetody
i
sptlsoby dziaania, siv
i
rodkl'
etapy tlsigaa zamierze
pored_
niclr,
korekty lv procesi urzecz}'ln'istnialria
celu,
zdobr'vac
rrowyclr rodkw
i
po_
zyskirvanie nowych
si dla
prorvadzenia dziaalnociumoliwiajcei
osignicia
celu.
C.}r. n1oe by take
ksztatowac wiadomoci
-12
Warto
ju
obecrue
zaznaczv,
ilv
kosztach dystrvbucjj
i
PIonrocji
Politvczll.go
to\.va_
ru
uczesh]icuy
Pastwo,
zarwno w
Postaci
czciowegofit'ut'lsowaI
a
kat]r
Pn
lu
\w-
bt':rczvclr ze
rodkw budetclwvclr,
jak
tePtzez
czYne
l.aatgaowaiie
cz'e{]
s\\'e_
8o
apamtu,
m'in'
Pastwo\.ei
Komisji Wyborczej
_
staego
organu, oklgoBr'/ch
i oL]-
wcx.lowych komisji
wybolczych
(na
czas
kanpanii),
Krajowego Biura Wyborczego
i
odpolviadajcvcJr
nru
biur
lr'ojelvdzkich-
Palistwo
Pokrwva
te
koszty sPorzadza-
nia
i
publikor,ania
list
1wbolczvch olaz komttnikatll,
o
rrynikach
w\'bor)\',
koszh,
I('Bitvmacji i
diet
Pallamentayst$'
i
r.]drrycIr,
koszty
]okali
rra
dzialania konlisji
rr1_
bclrczyclr,
a
take wie le
inrryclr nlemal1,ch
koszt\..
Producerrci
politvczrrego toivaru
r-rie
plr
ry|tlj
\'
h,Lh
ko\ztach Natomi']st
l]ast\\l)
Pokn'\'a
cZ
kosztrv jego
produkcji
i
dvstrybucji' Kosztv
Proc1ukcji
politvcznego
towaru
s
relat}.wnie
niske: bczporccllrio
obejnrrria i'r'da tki rla opt'.lcolr,anie, rr,]'dru-
korvanic
i
rozprort'adzenie programw rwborczvch
oraz
sporzdzcrrie
list
kandl.da_
t\'Paii
rra
ud
Prezydenta,
Pos\'i
senatorrl'
oraz
radnvch- Ponadto producen_
ciPolityczne8o towaru pokr;vaj
cz
kosztr'zrvizanvclr zje8o dystrybug
iPro-
lnocj,
rv
tym
koszty rlrych inrPrez
zwizanych z{yboIaDri'
Ogronr rrydatklv
bie_
rze na siebie
Pastwo'
sPecyfik marketin8u
Politvcznego
rv stosurrkr.r
do
gos1rodarczeso
jest
to, e
kosz-
ty
Po]itycznego
towalu
nie
lnaj adnc8o bezporedniego
odniesiea
do
jcgo
ctlly'
Po
Pier$'sze
dlate8o,
e
ceny tego torvaru
rric
nrona uj rt
adnc rr'skaniki
ma_
tcrialne,
'i\'
tvm filransolve.
Po
lvtrc
_
cen na
ten
tolvar ustala
aPliolycznie
Pa
_
stwo,
i
to
\V
.raj$T/szym
akcie
prar'nym,
konstytucji.
Najoglniej
l
zecz
biorc
cerr
pacona przez nabvwcw
toh'aru
jest
wadza' Wadza
za
z8odniezalt'4.uSt.1'
Konst\tucji
_
nalev do }Jarodu'
czvli
do wszystkiclr
obyrvateli RzeczvPosPolitej
Polskiej,
dodajmr'_
pelnoletIrich' Wladze
srva
nard spralr'uje
PIzc
s'ivvch
PIzed-
starl'icieli lub bezporednio'
Plzedsta\\'icielski
sens
ir'adzl'(te
jako
cenl'za
to\\'al
Polit\'cznv)
\\'vIaJ
5i{
rr'praktr'ce
przez
glosorr'arrie na okrelone silr'
politr'czne
(partie,
ugrupou,arria)
lub
konketnr'ch
polit\_k\\'_
]udzi
5iegajc\,clr
Po
lvadz,
lub
mwiac lnaczej
-
Prze
Przelae
s\\'oich
\\'adcz\'ch n]ocv
na
inne
osolrv
(ktIe
take
maj
tak sanr
nloc),
PIz\'z\\_oIenie
t\'m osobom na
sPIawo'il'anie
\\'adz\. rr'
imieniu
rvikzoci.
\\:
ujeciu marketingu
poliivcznego
jest
to
normalna transakcia
rynkowa, podczas
ktrej sPrzd1!'gy po]ih,cznego towaru otrzymuj wadz, czyli prawo
do
rzdze_
nia'
To
je5t
l\'anie
cena
Politvcznego
towaru.
lnaczej m$,iac,
Producent
}rolitYcZ-
nego torvaru
i
jeSo
sprzedawca sami ustalili w normach
konstytucyinych
i
rodzaj
cen}'
i jej
$'ysoko'Nabyrvca moe
kuPi
Polityczny
towar i zaplaci
za
niegr.l
nalzucon
mu cen bd nie przvstpi do transakcji
rvnkowej
i I-rie
nabvl,'a to-
rvaru.
Ale
to
wcale
nie
znacz}.,,
i nie
Paci
Za
nic nabvtv
tovaI on
ei
cenv'
cen
t
Placi
take Wl'czas,8dy
z8odnie
Z
konstyfuq sPrawuje
swoj
wladz bezporedo'
Bezporedo
znajduje
odbicie
rv
prawie uczestniczenia
$'IeIerendurr, czyli
u''
po_
dejmowau konkretng
decyzji
rv
najwaejszyclr
dla
pairstlva
i
spoleczeilstwa
(na-
rodu)
sPlawach.
Jest
to
atoli fikcja
Plawna'
Udzial
'
referelrdun ogranicza
si tylko
do
odPowiedzi
na
Postawione Pyta1ia:
,,tak"
lub,,nie"' Wvborca
(czvli
nard)
na cos
zga-
dza
si
lub
rrie
aprobu'e zamierzonego
Pez
-
ju funkcjonujc
i
rzdzc
_
radz
Przedsilvzicia.
cena
Polityczne8o
towaru
jest
sPecyficzna
e
ylko
dlatc8o, i ustalaj
Pailsh\'o
moca
srr'ojej
rladzv,lecz
take
z tego
polvodu,
e rric cla
si
ona
,,rrrynrierzy"
rr'adnvclr
k.1tegoach
materinlnvch,
{illans<rr'.r'cJr'
]
aka ccne
,,waftocioh'a"
nloc
lrtic(' \\1adza ]
.J-.i
Wadza
_
to
Pt'zc<
wic mo11a,,nict
dalt'crv
politvczr
ko
rr,
skalicaego
P
rialnego
podzialu
ta
Podejnorvan'
korzyci
sPoeczeI'
fikacji spoccznej
bezrobocia,
popri
budorlnictu.o kirr
zyjnc-z
or.ych
r.lr
niej
nic
sprzed.rw
uzvskanll
!ladz\'
zalvodno
rI't}
jcyclr
clo,,zr.alto
poiilvczrl)',
jest
oc
ustale'
Skoro ccna
tolvan
$'i]", io
nlona sl
trvbucji
i
promocj
ncSo-
Zaangaorvac
p
eczeirstwa
wsza
I-low,lokaIn, be2
sameju'ladz\,.
l)ra(
pairstwo
{inansuje
chodzi
atoiio
kosz
czyli
ostale\Idatl
i
ich konstytuo\\,ar
nabyciu rvladzv
z;
niczvcl.r
przezsih'
Inodowe.
W
tYl
i
radnych
oni
pr
,,utrzyn1\.'ani"
7-t
zvcznvch.
Podatr
iv
Postaci
Przyzw'
wany towarpolii\
,,nie
tvlko
oddali
s
politvcznego
towi
!V skad ceny
Polj
zrvizatre
z:'ft
+
kosztami dystr
Wszelako
nomy
I
ducetlt\,
i
sPIZe(
tvczlrego,
nic
s
z1
nvch
Ide'
Nic
j(
parisiu,ach przcja
ska
lrit'
r'odktirt
n.
(.IJ:NA
POI-ITY'ZNEGO
TOW
Il{
]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • leborskikf.pev.pl
  •