Legislacja, legislacja administracyjna(5)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1. Scharakteryzuj czym jest aplikacja legislacyjna.
Aktualnie podstawę funkcjonowania aplikacji legislacyjnej stanowi rozporządzenie Prezesa RM z dnia 01.09.2010 r w sprawie aplikacji legislacyjnej. Aplikacja legislacyjna jest pewnego rodzaju szkoleniem zawodowym, na które jest wysłany urzędnik adm. Państwowej przez organ zatrudniający go. Tym samym nie ma na nią otwartego naboru jak to ma miejsce np. w przypadku aplikacji adwokackiej. Aplikacja legislacyjna jest odpłatna , jednak za uczestnictwo w niej nie płaci aplikant. Opłata za uczestnictwo w aplikacji jest równoważna czternastokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Aplikacja legislacyjna jest prowadzona przez Rządowe Centrum Legislacji. Nadzór programowy nad aplikacją sprawuje Prezes Rządowego Centrum Legislacji. Aplikacja obejmuje uczestnictwo w wykładach i konserwatoriach, które odbywają przez okres się w wyznaczonych terminach 10mcy, uczestnictwo w zajęciach praktycznych, które odbywają się w wyznaczonych terminach przez okres 12mcy. Egzamin kończący aplikacje odbywa się po zakończeniu zajęć praktycznych. Aplikacja kończy się egzaminem składa się z części pisemnej i części ustnej z których każda odbywa się w oddzielnym dniu. Podstawowym zadaniem tej aplikacji jest podniesienie kwalifikacji zawodowych urzędnika i zapoznaniem go z prezesem tworzenia prawa. Warunkiem wstępu na aplikację legislacyjną jest posiadanie 2 letniego stażu pracy związanej z legislacją
2. Kto to jest legislator i na czym polega jego praca.
Legislator to zawód którego misją jest tworzenie projektów aktów prawnych. Przedstawiciele tego zawodu uczestniczą w projektowaniu aktów normatywnych (prawotwórczych)przez organy uprawnione do wydania danego aktu (Sejm, Senat, Prezydent RP , RM ministrowie wojewodowie. Podstawą prawną zawodu legislatora stanowi art. 110 ustawy z 21.11.2008 o służbie cywilnej. Legislator jest urzędnikiem członkiem służby cywilnej. Zawód ten należy jednak do zawodów prawniczych, gdyż warunkiem dopuszczenia do aplikacji jest uzyskanie wykształcenia prawniczego. Do zadań legislatora należy: opracowanie wstępnego projektu aktu normatywnego na podstawie założeń merytorycznych lub wytycznych, sporządzenie opinii o projektach aktów normatywnych opracowanych przez inny uprawniony organ i przekazywanych do konsultacji z uwzględnieniem spójności danego aktu z obowiązującym porządkiem prawnym a zwłaszcza z aktami prawnymi wydawanymi przez organ w którym legislator jest zatrudniony, uczestniczenie w uzgodnieniu treści danego aktu normatywnego ( czynny udział w posiedzeniach komisji i grup redakcyjnych), opracowanie redakcyjne aktu normatywnego po uwzględnieniu jego treści z uczestnikami procesu legislacyjnego, administracja tekstu aktu normatywnego przed przekazaniem ( po podjęciu w należytym trybie) do urzędowego ogłoszenia, czuwanie nad aktualizacja aktów normatywnych oraz inicjowanie zmian w razie potrzeby, sporządzanie tekstów jednolitych aktów normatywnych uwzględniających zmiany wprowadzone przez kolejne nowelizacje danego aktu, bieżące prowadzenie ewidencji i kompletowanie dokumentacji aktów normatywnych ze szczególnym uwzględnieniem orzecznictwa sądowego, sądowo administracyjnego, sądowo konstytucyjnego oraz wykładni dokonywanej w literaturze naukowej przedmiotu, znajomość literatury prawniczej, zwłaszcza w zakresie zasad prawodawstwa i techniki legislacyjnej.
3. Co to jest Rządowe Centrum Legislacji i jakie realizuje zadania w procesie prawotwórczym.
Jest to państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi RM. Na czele RCL stoi prezes RCL, V-ce prezesi jest ich dwóch i dyrektorzy org. RCL zapewnia obsługę prawną RM. A od 01.04.2009 r. do obowiązków RCL dodano: opracowanie rządowych projektów ustaw, opracowanie stanowisk prawno legislacyjnych, analizowanie orzecznictwa Tryb. Konst, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sadu Adm. W szczególności w zakresie wpływu na polski system prawa, koordynowanie pod względem prawnym i formalnym przebiegu uzgodnień rządowych projektów aktów prawa, redagowanie i udostępnianie Dzienników Ustaw RP orzaz D.U.RP Monitor Polski, współdziałanie z komitetem Integracji Europejskiej oraz Radą Legislacyjną, monitorowanie wydawania przez organy admin. Rządowej przepisów wykonawczych ustaw.
4. Wymień kompetencje Rady Legislacyjne.
Rada Legislacyjna działa przy prezesie RM. Funkcjonuje w oparciu o rozporządzenia Prezesa RM z 2010 r. w sprawie zadań Rady Legislacyjnej oraz Szczegółowych zasad i trybu jej funkcjonowania. Rada Legislacyjna yo organ opiniodawczo – doradczy Prezesa RM i RM ( w sprawach tworzenia prawa i oceny jego stanu w określonych dziedzinach). Powołana do życia w 1972 r. Swoje zadania wykonuje przez: opiniowanie projektów ustaw opracowane z inicjatywy rządu, dokonywanie okresowych ocen stanu prawa w określonych dziedzinach, opiniowanie projektu o szczególnej wyniosłości opracowane z inicjatywy posłów, senatu lub prezydenta skierowanych w celu zajęcia stanowiska przez rząd, formułowanie propozycji i wyrażanie opinii dotyczących metod i sposobów rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem konstytucji a zwłaszcza dostosowania prawa do wymogów konstytucyjnych, formułowanie propozycji i wyrażenie opinii dot. Metod i sposobów wdrażania prawa UE, ocena stosowania niektórych ustaw pod kątem skuteczności przyjętych tam rozwiązań prawa. R.L działa z własnej inicjatywy lub na wniosek premiera, prezesa RM, szefa Kancelarii Prezesa RM lub sekretarz RM. Kadencja członków RL trwa 4 lata. Członkowie RL są powoływani przez Prezesa RM w liczbie do 20 osób ( praktycznie jest 15) i są to osoby wyróżniające się wiedzą prawniczą i dorobkiem praktyki prawniczej. Organami RL są: przewodniczący, rady i prezydium rady Przewodniczący organizuje i kieruje pracami rady oraz wydaje regulamin rady . Przewodniczący rady wyznacza terminy posiedzeń dla rady, zapewnia spawane rozpatrywanie spraw oraz przedstawienie terminowe, opinii, oraz przedstawia prezesowi RM coroczne sprawozdanie z działalności rady. Na posiedzenia plenarne zaprasza się: prezesa Tryb. Konst. Pierwszego prezesa SN, prezesa NSA lub ich zastępców albo upoważnionych przez ruch przedstawicieli.
5. Trybunał Konstytucyjny i jego kompetencje
TK jest specyficznym organem wymiaru sprawiedliwości. TK. Pod względem ustrojowym jest tzw. Sądem konstytucyjnym, organem powołanym we współczesnych państwach prawnych do czuwania nad zgodnością z konstytucją tworzonych aktów prawnych. W Polsce samodzielna konstytucyjna instytucja władzy sądowniczej powołana na mocy ustawy z 1982 (nowelizowanej w 1989) której głównym zadaniem jest kontrolowanie zgodności prawa z konstytucją RP oraz Formułowanie jego wykładni. Uprawnienie skierowania aktu prawnego do TK ma prezydent. Główne aspekty działalności TK: badania zgodności aktów normatywnych ustaw i umów międzynarodowych z konstytucją, ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie – przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami, rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa, orzekanie o zgodności z konstytucją celów lub działalności partii politycznych, uznawanie przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta RP. TK sprawuje dwa rodzaje kontroli aktów normatywnych : prewencyjną – prawo przyznaje tylko Prezydentowi RP kompetencji zwrócenie się w tym trybie do TK (odnosi się to tylko do ustaw już uchwalonych przez Sejm i Senat i przedstawionych Prezydentowi do podpisu oraz umów międzynarodowych stawionych prezydentowi do ratyfikacji). TK sprawdza zgodność tych całych aktów prawnych lub poszczególnych przepisów z konstytucją . Jego orzeczenie jest ostateczne jeśli orzeczenie stwierdza niezgodność z konstytucją akt prawny lub jego część „upada”, gdy orzeczenie stwierdza zgodność z konstytucją Prezydent bezwzględnie musi podpisać ten akt ( nie może już zastosować veta). Nastepczą- kontrolowane są obowiązujące normy prawne – ustawy, umowy międzynarodowe oraz przepisy prawa wydawane przez centralne organy państwa. Prawo postawienia wniosku związanego z kompetencjami Trybunału Konstytucyjnego mają m.in. Prezydent RP, marszałek Sejmu i Senatu, premier, posłowie ( co najmniej 50), senatorowie ( co najmniej 30), pierwszy prezes Sadu Najwyższego, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prokurator Generalny, prezes Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich. TK rozpatruje też skargi konstytucyjne wniesione przez obywateli, skargę może wnieść każdy, powołując się na zarzut naruszenia jego konstytucyjnie gwarantowanych praw i wolności, przesłanką wniesienia skargi jest wyczerpanie innych dostępnych środków prawnych, zwłaszcza drogi sądowej oraz dochowanie terminów przewidzianych w prawie. Ta forma kontroli konstytucyjności aktów normatywnych należy wyłącznie do TK. Ani Sąd Najwyższy, ani sądy powszechne , ani sądy administracyjne nie mogą samodzielnie rozstrzygać tych kwestii, ale jeżeli dojdą do przekonania o niekonstytucyjności danego przepisu mogą inicjować postępowanie przed TK przedstawiając pytanie prawne. Kontroli podlegają tylko akty (normy) obowiązujące. TK tworzy 15 sędziów wybieranych przez Sejm na 9 letnią kadencję, nie mogą być ponownie wybierani. Sędziowie TK są niezawiśli i podlegaja tylko konstytucji . Nie mogą też w okresie zajmowania środowiska należeć do partii politycznej, związku zawodowego oraz łączyć tych funkcji z pełnieniem mandatu posła lub senatora. TK stanowi jedna z formalnych gwarancji praworządności.
6. Co to jest ustawa i czym się charakteryzuje.
Ustawa jest to akt normatywny, powszechnie obowiązujący. Jest to akt powszechny (obowiązuje wszędzie). Charakteryzuje się tym że jest uchwalona przez parlament i wchodzi w życie od drugiego czytania. Ustawy zawierają upoważnienia do wydawania rozporządzeń: kodeksy, ordynacja( podatkowa, wyborcza) to też ustawa: najwyższa moc po konstytucji , charakter ogólny
7. Komu przysługuje inicjatywa ustawodawcza:
senatowi, prezydentowi RP, RM (rządowi), posłom ( min. 15 posłów) lub poselskiej komisji sejmowej, grupie 100 tys obywateli.
8. Co to jest promulgacja
Jest to ogłoszenie aktu normatywnego. Aby prawo mogło obowiązywać musi zostać uchwalone zgodnie z właściwą procedurą, a następnie należycie ogłoszone ( czyli promulgowane). W Polsce to: Dziennik Ustaw, Dziennik Urzędowy RP „Monitor Polski”. Ponadto w każdym województwie funkcjonuje” Dziennik Urzędowy Województwa”, gdzie publikuje się akty prawa miejscowego. Jest to specyficzna grupa aktów powszechnie obowiązujących. Posiada wszystkie cechy tych aktów, ale obowiązuje tylko na obszarze działania organu, który wydał dany akt. Muszą być one zgodne z wszystkimi aktami powszechnie obowiązującymi. Wydawane SA przez organ samoż. Teryt.: sejmik województwa, radę powiatu, starostę, radę gminy, wójta, burmistrza czy prezydenta miasta na terenowe organy administracji ( wojewodę)
9. Jaka jest rola Prezydenta RP w procesie ustawodawczym
Ma inicjatywę ustawodawczą zgłasza własne projekty ustaw, podpisuje ustawy wtedy ustawa może być ogłoszona, ma przysłużone prawo veta, w ścisłych przypadkach rozwiązuje parlament, może ustawę odesłać do TK.
10. Czym jest uchwała
Uchwała to z reguły akty normatywne kolegialnych organów adm publicznej: , uchwały RM, uchwały kolegialnych centralnych organów adm. Publicznej, uchwały organów samoż. Teryt. Zaliczane do prawa miejscowego uchwały kolegialnych organów zakładów administracyjnych.
11. Czym jest uchwała i kiedy ma ….prawa miejscowego.
Uchwała to akt woli ciała kolegialnego (organu państw – samorządowego organizacji społ i Polit.. Treścią uchwały może być zajęcie stanowiska w określonej sprawie , charakter szczególny maja uchwały indywidualne ( zwł. Nominacyjne) oraz uchwały ogólne ( normatywne, ustalające wykładnie prawa lub wytyczne obowiązujące dla innych organów( normatywne ustalające wykładnię prawa lub wytyczne obowiązujące dla innych organów. Uchwały normatywne ( zawierające normy prawne) są stanowione w RP przez sejm i senat, rząd, rady gmin. Dzielą się na uchwały wykonawcze tzn. wyd. na podstawie i w celu wykonania ustaw oraz uchwały samoistne wyd bezpośrednio na podstawie konstytucji ( np. regulaminy sejmu i senatu). Walory aktu miejscowego maja uchwały rad gmin, miast i powiatów bądź sejmików województw dotyczące spraw o zasięgu lokalnym bądź regionalnym.
12. Jakie organy administracji mogą stanowić akty prawa miejscowego
Rada gminy, miast i Powiatów, bądź sejmiki województw
13. W jaki sposób są ogłoszone akty prawa miejscowego
Ogłoszone są w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym w drodze obwieszczeń przez środki masowego przekazu oraz w zwyczajowo przyjęty sposób na danym terenie
14. Wymień dwa publikatory w który ogłaszane są akty normatywne
Dziennik Ustaw RP, Dziennik Urzędowy RP „Monitor Polski” Dziennik Urzędowy Województwa
15. Co to są zasady techniki prawodawczej i jaka maja formę prawną
Są to skodyfikowane powszechnie uznane reguły postępowania legislacyjnego. Wiążą one administrację rządową (rządowego prawodawcę) natomiast nie wiążą bezpośrednio ustawodawcy tj. sejmu i senatu. Stosowanie tych zasad gwarantuje tworzenie aktów normatywnych zgodnie z zasadami przyzwoitej legislacji. Zasady te mają formę Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dn. 20.06.2002 w sprawie Zasad techniki prawodawczej
16. Jaki jest standardowy okres vakacio legis
Akacjo legis to okres przewidziany w akcie normatywnym który upływa między jego ogłoszeniem (promulgacja)a dniem wejścia w życie wszystkich lub wybranych jego postanowień. Vakaio legis stwarza możliwość by wszyscy zainteresowani mogli zapoznać się z treścią aktu normatywnego zanim zacznie on obowiązywać. O wprowadzeniu akacjo legis decyduje na ogół organ, który dany akt prawny stanowi. W Polsce akty prawne ogłoszone w Dzienniku Ustaw RP i Dzienniku Urzędowym RP ‘Monitor Polski” wchodzą w Zycie po 14 dniach od ich ogłoszenia chyba ze same stanowią inaczej.
17. Jakie organy adm publicznej dokonują kontroli aktów prawa miejscowego i w jakim zakresie.
Zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23.12.2009 w sprawie trybu kontroli aktów prawa miejscowego ustanowionych przez wojewodę i organy niezespolonej adm. Rządowej wstępnej kontroli aktu dokonuje właściwy rzeczowo minister. W razie stwierdzenia w wyniku kontroli uchybień uzasadniających uchylenie kontrolowanego aktu przez Prezesa RM, akt ten przekazuje się ministrowi właściwemu w sprawie uchylenia, zawierającym uzasadnienie. Minister właściwy do spraw adm. Publicznej przedstawia Prezesowi RM wraz z uzasadnieniem projekt rozstrzygnięcia w sprawie uchylenia aktu prawa miejscowego ustanowionego przez wojewodę.
18. Jakie akty prawa miejscowego wydają organy kolegialne a jakie organy jednoosobowe i od czego to zależy.
Organy kolegialne (Rady Gmin, Rady Powiatów, Sejmiki Wojewódzkie mogą ustanowić akty prawa miejscowego w zakresie : wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych tylko Rada Gminy, budżetu jednostki terytorialnej, podatków i opłat określonych w odrębnych ustawach, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego tylko RG, zasad zarządu mieniem jednostki terytorialnej, zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, przepisy porządkowe – tylko Rada Gminy i Rada Powiatu. Organy jednoosobowe (wojewodowie oraz organ administracji niezespolonej np. komendanci oddziałów strazy granicznej, dyrektorzy regionalnych lasów państwowych, dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych) w uzgodnieniu z właściwym wojewodą – stanowią akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Przepisy te obowiązują na obszarze województwa lub jego części. W zakresie nie uregulowanym w ustawie lub innych przepisach powszechnie obowiązujących wojewodowie mogą wydawać rozporządzenia porządkowe.
19. Wymień 3 rodzaje aktów prawnych UE i scharakteryzuj jeden z nich
Rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia
Zalecenia- są formą wyrażenia stanowiska przez organy Wspólnot oraz proponowania lub formułowania pewnych postulatów co do zachowania się adresatów tych aktów, zalecenia nie posiadają mocy prawnie wiążącej ich realizacja z prawnego punktu widzenia zależy od uznania adresatów, zalecenia są instrumentem oddziaływania na Wspólnoty na ich państwa członkowskie w procesie realizacji zadań wytyczonych przez traktaty założycielskie zalecenia są głównie wprowadzane w sprawach dla których nie można wprowadzić ustawodawstwa wspólnotowego, zalecenia nie są uchwalane w drodze procedury ustawodawczej obowiązującej dla rozporządzeń i dyrektyw adresatami zaleceń mogą być państwa członkowskie WE, osoby prawne i fizyczne ich prawa wewnętrznego oraz inne organa Wspólnot w praktyce zalecenia są najczęściej adresowane do państw członkowskich.
20. Rozporządzenia a akty prawa miejscowego różnice i podobieństwa
Różnice: rozporządzenie wydawane są przez wskazane w Ustawie organy władzy wykonawczej, w celu wykonania ustaw na podstawie szczegółowego upoważnienia określającego podmiot upoważniony do wydania aktu, zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu(czylico, kto kiedy i jak ma wydawać. Akty prawa miejscowego nie wymagają tak szczegółowego upoważnienia wydawane są na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach upoważnienie do wydania aktów prawa miejscowego może mieć szerszy zakres nie musi spełniać wymogu szczegółowości zawierać wytycznych dotyczących treści.
Podobieństwa: są aktami podstawowymi muszą być wydane na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie, są aktami prawa powszechnie obowiązującego muszą być niesprzeczne z ustawą, innymi ustawami, Konstytucją RP
Rozporządzenia charakteryzują się tym że zawierają przepisy które mogą się zmieniać. Akty prawa miejscowego mają też jak rozporządzenie podstawowy ( są to uchwały i zarządzenia) ale w przeciwieństwie do rozporządzeń obowiązują tylko w części kraju a nie w całym kraju.
Akty prawa miejscowego – zgodność mogą badać sądy adm. Rozporządzenie – zgodność będzie badał Trybunał Konstytucyjny
21. Zaopiniowanie a uzgodnienie projektu aktu normatywnego
Zaopiniowanie jest niewiążące
Uzgodnienie zgoda wyrażona dwóch lub trzech podmiotów. Musi wynikać z przepisów ustawy.
Projekty aktów normatywnych opracowują członkowie Rady Ministrów oraz szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wnioskodawca jest obowiązany uzgodnić projekt dokumentu rządowego z członkami RM oraz szefem Kancelarii Prezesa RM a pod względem prawnym i formalnym z Rządowym Centrum Legislacji. Przed skierowaniem projektu do uzgodnień organ wnioskujący przesyła projekt aktu normatywnego wraz z uzasadnieniem: Rządowemu Centrum Legislacji do zaopiniowania pod względem zakresu OSR( Oceny Skutków Regulacji) i zakres konsultacji społecznych, oraz Kancelarii Prezesa RM które dokonują oceny skutków ( kosztów i Korzyści) społeczno – gospodarczych regulacji oraz sporządza OSR przede wszystkim w przypadku projektów powodujących istotne długookresowe następstwa w rozwoju społecznym i gospodarczym. W Rządowym Centrum Legislacji, Komisja Prawnicza bada i ocenia projekt pod względem prawnym i redakcyjnym w tym ocenia zgodność przepisów projektu z obowiązującym prawem, zasadami techniki prawodawczej oraz weryfikuje poprawność językową przepisów projektu.
22. .Wpływ prawodawstwa UE na system prawa krajowego.
Prawo europejskie nie jest sumą praw poszczególnych krajów członkowskich ale zupełnie nową jakością: jest Konsekwencją współpracy państw członkowskich i działań instytucji europejskich. Regulacja pewnych zagadnień na poziomie europejskim wynika z konkretnych zapisów traktatowych dlatego prawo europejskie ma ściśle określony a zarazem ograniczony zakres. Reguluje na przykład kwestie związane ze wspólnym rynkiem z ochroną środowiska czy transportem nie wynikając w wewnętrzne uregulowania państw w kwestiach administracji spraw zagranicznych edukacji sprawiedliwości itp. Jednak nawet w sferach regulowanych przez prawo wspólnotowe nie zastępuje ono prawa na poziomie narodowym. Zapobiega temu zasada subsydiarności która stanowi że organy europejskie nie będą podejmowały decyzji na poziomie europejskim w tych kwestiach które z lepszym skutkiem mogą być uregulowane na szczeblu bliższym obywatelowi: szczeblu lokalnym, regionalnym, czy państwowym. Tym co stanowi o istocie Wspólnoty Europejskiej prawa wspólnotowego. Zasada nadrzędności prawa europejskiego nad prawem krajowym nie jest zapisana wprost w traktatach ale została podniesiona przez TK do rangi jednej z podstawowych zasad europejskiego porządku prawnego. W praktyce jeśli zachodzi kolizja między prawem Wspólnot a prawem krajowym to drugie nie jest stosowane nie traci jednak swojej ważności . Nadrzędność prawa europejskiego „wymusza” dostosowanie prawa krajowego do wspólnotowego. Wszystkie kraje są zobowiązane do realizowanie prawa Wspólnot z którymi prawo nie może być sprzeczne.
23. Co to są uzgodnienia międzyresortowe.
Jest to trzeci etap procesu legislacyjnego w RM. Uzgodnienia międzyresortowe polegają na przedstawieniu projektu przez organ wnioskujący innym członkom RM w celu wyrażenia przez nich opinii. Jeśli odrębne przepisy nie stanowią inaczej organy adm. Rządowej do których został skierowany projekt dokumentu rządowego do uzgodnienia lub zaopiniowania są obowiązane zająć stanowisko w wyznaczonym terminie i zgłosić uwagi lub opinie na piśmie. Termin ustala się biorąc pod uwagę rodzaj i przedmiot dokumentu rządowego oraz pilność sprawy. Nie powinien być on dłuższy niż 30 dni. Wyznaczenie terminu krótszego niż 7 dni jest równoznaczne z uzgodnieniem projektu. W przypadku zgłoszenia licznych uwag w trakcie uzgodnień resortowych zwoływana jest specjalna konferencja uzgodnieniowa. W takiej konferencji są obowiązani uczestniczyć przedstawiciele organu wnioskującego oraz organów adm. Rządowej które zgłosiły uwagi do projektu. Uzgodnień pod względem prawnym i formalnym organ wnioskujący dokonuje z Rządowym Centrum Legislacji. Projekt o szczególnej doniosłości społecznej ekonomicznej lub prawnej może być poddany do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie RM. Wniosek w tej sprawie organ wnioskujący kieruje do Szefa Kancelarii RM, Sekretarza RM lub Prezesa RM. Ponadto organ wnioskujący kierujący do uzgodnień projekt Ustawy lub projekt innego aktu normatywnego którego przepisy dot. Funkcjonowania sam. Teryt. Jest obowiązany przekazać go do zaopiniowania komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Teryt. Organ wnioskujący wziąwszy pod uwagę treść projektu dokumentu rządowego a także uwzględniwszy inne okoliczności w tym znaczenie oraz przewidywane skutki społeczne i ekonomiczne dokumentu, stopień jego złożoności oraz jego pilność może zdecydować o skierowaniu projektu dokumentu do zaopiniowania przez inne organy adm. Państwowej, organizacje społeczne oraz inne zainteresowane podmioty i instytucje.
24. Na czym polegają konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne to proces w którym przedstawiciele władz ( każdego szczebla: od lokalnych do centralnych) przedstawiają obywatelom swoje plany dotyczące np. aktów prawnych ( ich zmiany lub uchwalania nowych)inwestycji lub innych przedsięwzięć które będą miały wpływ na życie codzienne i prace obywateli. Konsultacje nie ograniczają się jednak tylko do przedstawienia tych planów ale także do wysłuchania opinii na ich temat, ich modyfikowania i informowania o ostatecznej decyzji. Konsultacje społeczne to sposób uzyskiwania opinii, stanowisk, propozycji itp. Od instytucji i osób których w pewien sposób dotkną bezpośrednio lub pośrednio, skutki proponowanych przez administrację działań.
Etapy procesu konsultacji społecznych:
Informowanie o zamierzeniach, planach, prezentacja poglądów na sposoby rozwiązania problemu, wymiana opinii, znajdowanie rozwiązań, informowanie o finalnej decyzji.
25. Czym się charakteryzuje regulamin Sejmu RP.
Regulamin Sejmu i Senatu jest aktem wewnętrznym i określa sposób funkcjonowania sejmu i senatu. Regulamin sejmu i senatu ma cechy podobne do ustawy. Wiąże podmioty: rząd, Prezydent. Treść brzmienie tego regulaminu ma wpływ na tworzenie prawa.
26. Kiedy projekt ustawy staje się ustawą
Projekt ustawy staje się ustawą po drugim czytaniu.
27. Co to jest tekst jednolity ustawy.
Jest to tekst aktu prawnego uwzględniający wszelkie zmiany jakie w nim zaszły od chwili ogłoszenia. Sporządzenie tekstu jednolitego ma na celu ułatwienie posługiwania się tekstem aktu prawnego w sytuacji kiedy akt prawny był często nowelizowany lub dokonano w nim wielu zmian.
28. Co to jest ocena skutków regulacji
OSR jest jednym z załączników do projektu aktu normatywnego, który opisuje przewidywane skutki proponowanych regulacji. W założeniu OSR powinna zapewnić podmiotom odpowiedzialnym za tworzenie prawa świadomość konsekwencji jakie przygotowany akt prawny może wywołać w życiu społecznym. Kogo dotyczy dana ustawa ( do kogo jest adresowana), konsultacje społeczne – podmioty do których projekt został skierowany w celu uzyskania opinii. Opinie są niewiążące, wpływ projektowania regulacji na wydatki z budżetu państwowego w tym wydatki jednostek sam. Terytor., wpływ na rynek pracy,
29. Czym się charakteryzuje rozporządzenie.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]