Lancuch dostaw, Zarządzanie łańcuchem dostaw

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1.       Łańcuch dostaw – definicja  i funkcjonowanie na przykładzie sklepu obuwniczego.

Łańcuch dostaw to sieć producentów i usługodawców, którzy współpracują ze sobą w celu przetwarzania i przemieszczania dóbr – od fazy surowca do poziomu użytkownika końcowego. Wszystkie te podmioty są połączone przepływami dóbr fizycznych, przepływami informacji oraz przepływami pieniężnymi tzn. że łańcuchy dostaw łączą funkcje operacyjne wielu różnych organizacji.

Łańcuch dostaw sklepu obuwniczego:

1.       Przetwórca plastiku i gumy, dostarczający surowce do produkcji obuwia.

2.       Producent obuwia, który odlewa z plastiku podeszwy i szyje buty

3.       hurtownik, który decyduje o tym, jakie buty sprzedawać i kiedy

4.       przedsiębiorstwa transportowe przewożące materiały i produkty gotowe

5.       przedsiębiorstwa tworzące oprogramowanie komputerowe oraz dostawców usług internetowych obsługujących systemy informatyczne, dzięki którym możliwe jest skoordynowanie tych przepływów,

6.       podmioty z sektora finansowego, które pomagają w dystrybucji środków pieniężnych w ramach łańcucha dostaw i gwarantują producentom oraz  usługodawcom, że wynagrodzenie za ich wysiłki trafi na ich konta

2.       Schemat łańcucha dostaw browaru

1.       Przetwórca metalu, dostarczający surowce do produkcji puszek

2.       Przetwórca szkła, dostarczający surowce do produkcji butelek

3.       Producenci butelek i puszek

4.       Agencje reklamowe projektujące etykiety

5.       Hurtownie, decydujące o tym jakie ilości piwa mają trafić do sklepów

6.       przedsiębiorstwa transportowe przewożące materiały i produkty gotowe

7.       przedsiębiorstwa tworzące oprogramowanie komputerowe oraz dostawców usług internetowych obsługujących systemy informatyczne, dzięki którym możliwe jest skoordynowanie tych przepływów

8.       podmioty z sektora finansowego, które pomagają w dystrybucji środków pieniężnych w ramach łańcucha dostaw i gwarantują producentom oraz  usługodawcom, że wynagrodzenie za ich wysiłki trafi na ich konta

9.       studenci, którzy po sesji wypiją całe te piwo :P:P

3.       Elementy firmy – wymień dwa główne elementy firmy i wskaż części składowe

Elementy strukturalne – pierwsza z dwóch głównych kategorii decyzyjnych uwzględnionych w strategii. Do tej grupy zaliczamy aktywa materialne, takie jak budynki, wyposażenie i systemy komputerowe.

Elementy infrastrukturalne – druga z dwóch głównych kategorii decyzyjnych uwzględnionych w strategii. Do tej grupy zaliczają się ludzie, polityka firmy, zasady podejmowania decyzji oraz dokonywane przez firmę wybory dotyczące struktury organizacyjnej.

4.       Wymiary wydajności firmy – wymień dwa wymiary i wskaż cechy charakterystyczne

Jakość – cechy charakterystyczne produktu lub usługi, które rzutują na jego zdolność do zaspokajania wyrażonych wprost lub ukrytych potrzeb,

          a) osiągi – wymiar jakości, w którym znaczenie mają podstawowe cechy operacyjne produktu lub usługi,

          b) zgodność – wymiar jakości, w którym znaczenie ma to, czy produkt został wyprodukowany lub czy usługa została wyświadczona zgodnie ze specyfikacją,

          c) niezawodność – wymiar jakości, w którym znaczenie ma to, czy produkt będzie pracował przez długi czas, nie psując się i nie wymagając konserwacji.

Czas

         a) szybkość dostawy – wymiar wydajności, w którym znaczenie ma to, jak szybko funkcja operacji lub łańcuch dostaw może zaspokoić potrzebę po jej zidentyfikowaniu,

          b) niezawodność dostawy – wymiar wydajności, w którym znaczenie ma zdolność dostarczania produktów lub świadczenia usług w uzgodnionym terminie,

          c) okno czasowe dostawy – dopuszczalny przedział czasowy, w którym dostawa może dojść do odbiorcy.

Elastyczność – wymiar wydajności, w którym znaczenie ma to, jak szybko operacje

             i łańcuchy dostaw mogą reagować na unikalne potrzeby klientów.

             a) elastyczność asortymentowa – umiejętność produkowania wielu różnych produktów lub świadczenia różnorodnych usług,

             b) elastyczność względem zmian – umiejętność dostarczania nowych produktów z jak najmniejszym opóźnieniem,

             c) elastyczność ilościowa – umiejętność produkowania każdej ilości produktu zażądanej przez klienta.

 

Koszt :

            a) koszty wynagrodzeń,

            b) koszty materiałów,

            c) koszty projektowania,

            d) koszty związane z utrzymaniem jakości ( obejmują koszty porażki, koszty oceny oraz koszty zapobiegania).

5.       Procesy biznesowe – podaj definicje i przykłady procesów biznesowych

Proces wykonawczy – proces obejmujący realizowane przez organizację najważniejsze czynności o wysokiej wartości dodanej tj. świadczenie usług lub wytwarzanie produktu. (Świadczenie usług, Szkolenie klientów, Produkowanie)

Proces wspierający – proces obejmujący czynności potrzebne, lecz takie, które nie charakteryzują się wartością dodaną. (Ocenianie dostawców, Rekrutowanie nowych pracowników, Opracowywanie planu operacji i sprzedaży SOP)

Proces rozwojowy – proces służy zwiększaniu wydajności procesów wykonawczych i wspierających. (Projektowanie nowych produktów, Wykonywanie podstawowych badań, Szkolenie nowych pracowników)

6.       Mapowanie procesów biznesowych – definicja i przykład mapy relacji w oparciu o proces zaopatrzenia producenta samochodów w elementy zaopatrzenia kabiny

Mapowanie – proces opracowywania graficznych schematów powiązań organizacyjnych lub czynności składających się na proces biznesowy.

Właściwie przeprowadzone mapowanie służy kilku celom :

-                      pozwala dokładnie zrozumieć elementy procesu – czynności, wyniki i wykonawców poszczególnych kroków,

- definiuje granice procesu,

-                      służy za punkt odniesienia, na podstawie którego można mierzyć efekty działań mających na celu udoskonalenie procesu.

Gdy kierownictwo firmy pozna i zrozumie obecną strukturę procesu, może zacząć

identyfikować obszary wymagające udoskonalenia. W mapowaniu procesów często

wykorzystuje się następującą procedurę :

-                      identyfikowanie głównych uczestników procesu z wykorzystaniem techniki określanej mianem mapowania relacji,

-                      tworzenie szczegółowej mapy procesu, prezentującej wszystkie czynności składające się na proces.

 

Mapa relacji dla procesu zaopatrzenia producenta samochodów w elementy wyposażenia kabiny

7.       Mierzenie wydajności procesów – wymień mierniki i podaj ich definicje.

Produktywność – miernik wydajności procesu jako stosunek wyników do nakładów.

produktywność = wyniki / nakłady

Wyniki i nakłady mogą być wyrażone w kategoriach pieniężnych lub w innych jednostkach miary.

Przykłady produktywności:

A) liczba obsłużonych klientów / liczba roboczogodzin,

B) liczba wytworzonych produktów / liczba maszynogodzin,

C) wartość wygenerowanej sprzedaży / koszty :  wynagrodzeń, materiałów i amortyzacji.

A) i B) – produktywność jednoczynnikowa

C) – produktywność wieloczynnikowa

Firmy wykorzystują mierniki produktywności w celu porównywania swojej wydajności z innymi organizacjami oraz w celu wyznaczenia nowej strategii.

Efektywność – miernik wydajności procesu jako stosunek wyników rzeczywistych do standartowych ( wyrażany w procentach ).

efektywność = ( wyniki rzeczywiste ) / wyniki standardowe )x 100 %

Wynik standardowy – szacunkowa wartość wyniku przy danym poziomie nakładów.

Czas trwania cyklu – całkowity czas potrzebny do zrealizowania procesu biznesowego zwany również czasem przepływu.

8.       Jakość – wymień 4 wymiary jakości i podaj przykłady odniesienia do produktu i usługi.

Wymiar jakości

Nowy samochód

Usługi biura rachunkowego

Osiągi

Możliwość holowania, maksymalna liczba pasażerów

Koszt i czas przygotowania deklaracji podatkowej

Elementy dodatkowe

Akcesoria, wydłużony okres gwarancji

Przyspieszenie zwrotu podatku, złożenie deklaracji w cenie usługi

Niezawodność

Przebieg pomiędzy obowiązkowymi przeglądami

Nie dotyczy

Trwałość

Spodziewany okres ekonomicznej eksploatacji silnika, skrzyni biegów, karoserii

Nie dotyczy

Zgodność

Liczba wad fabrycznych

Liczba błędów w deklaracji podatkowej

Estetyka

Stylizacja, wygląd wnętrza, wygląd i działanie osprzętu

Schludność deklaracji, sposób przedstawienia jej klientowi

Łatwość obsługi

Czy w pobliżu znajduje się autoryzowany serwis ? Jaki jest koszt i czas przeprowadzenia typowej procedury konserwacyjnej ?

Czy biuro rachunkowe będzie reprezentowało klienta w razie kontroli podatkowej ?

Wyobrażenie jakości

Jak kształtują się ceny używanych samochodów tej marki ?

Czy firma cieszy się dobrą renomą ?

9.       Całkowity koszt jakości – wymień rodzaje kosztów i krótko je scharakteryzuj.

Koszty związane z jakością :

•                       koszty błędów wewnętrznych – koszty spowodowane defektami pojawiającymi się przed dostarczeniem produktu do klienta, obejmujące wydatki poniesione na naprawę lub przerobienie wadliwych wyrobów oraz czas przeznaczony na realizację tych czynności, który jest czasem straconym,

•                       koszty błędów zewnętrznych – koszty spowodowane wadami, których nie udało się wykryć przed dostarczeniem produktu klientowi lub wyświadczeniem mu usługi,

•                       koszty oceny – koszty, które organizacja ponosi w celu oceny jakości swoich produktów lub usług,

•                       koszty prewencji – koszty ponoszone przez organizację w celu faktycznego zapobiegania wystąpieniu błędów,

 

 

 

 

 

 

 

 

10.   Statystyczna kontrola jakości – omów proces sporządzania karty kontrolnej i określ mierniki, które można obliczyć na jej podstawie.

                  

 

                        

                                 

Wyrywkowa kontrola odbiorcza – proces kontrolowania próby produktów zamiast

testowania całej partii.    

Dopuszczalny poziom jakości ( DPJ ) – wartość graniczna określająca maksymalny odsetek

wadliwych wyrobów w partii, przy którym klient zawsze przyjmie dostawę.     

Granica tolerancji wadliwości dostawy  ( GTWD ) –najwyższy odsetek wadliwych wyrobów w partii,

Który klient jest skłonny tolerować.

Ryzyko producenta ( β ) – prawdopodobieństwo zatwierdzenia dostawy, w której odsetek wadliwych

wyrobów znacznie przekracza granicę tolerancji.

Ryzyko producenta ( α ) – prawdopodobieństwo odrzucenia dostawy, w której odsetek wadliwych

produktów jest niższy od dopuszczalnego poziomu jakości.   

ISO 9000 – grupa norm jakości opracowanych przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną

i odzwierciedlających międzynarodowy konsensus w sprawie właściwych metod zarządzania jakością.                                         

11.   Projekt – definicja i czynności wykonywane w poszczególnych fazach projektu.

Projekt – jednorazowe przedsięwzięcie, którego realizacja ma służyć osiągnięciu konkretnego celu

organizacyjnego, takiego jak opracowanie nowego produktu, wzniesienie nowego budynku

  czy wdrożenie systemu informatycznego. W przeciwieństwie do bardziej typowych zadań

  biznesowych projekt ma wyraźnie określony moment rozpoczęcia i zakończenia, a po

  jego zrealizowaniu zajmujący się nim ludzie i zasoby powracają do  swoich codziennych

zadań.

Cechy projektów  :

•                       postawienie określonego celu do osiągnięcia,

•                       nie są to zadania rutynowe ,

•                       trudność w zarządzaniu z uwagi na sytuacje nieprzewidywalne,

•                       wymagają koordynacji ze strony osoby wyznaczonej jako kierownik projektu,

•                       projekt ma określony moment zakończenia – osiągnięcie zamierzonego celu.

Fazy projektu :

faza koncepcyjna – pierwsza z pięciu faz projektu, w której planiści określają w sposób

ogólny, czym jest projekt i jaki będzie jego zakres,

faza definicji projektu – druga z pięciu faz projektu, w której planiści określają sposób

wykonania pracy i sposób organizacji realizacji projektu, wskazują najważniejsze osoby

i zasoby, ustalaj...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • leborskikf.pev.pl
  •