Lepszy wróbel w garści..., Photoshop, E-BOKI i tutoriale do PS i innych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
warsztaty
średni
|
pliki na CD
Photoshop CS4
|
Illustrator CS4
w garści...
czyli o tworzeniu efektu rozproszenia
Siedząc przed komputerem i segregując zdjęcia z wakacyjnych wojaży,
zauważyłem, że z każdej podróży przywożę sporą ilość zdjęć zwierząt. Wśród
nich największą grupę stanowią zdjęcia ptaków. Większość z nich dzięki
bajecznemu ubarwieniu stanowi doskonały materiał do stworzenia ciekawej
pracy z użyciem Photoshopa. Oto co wykluło się z jednego z takich pomysłów.
18
.psd 07-08/2009 » www.psdmag.org
warsztaty
lepszy wróbel
lepszy wróbel w garści...
rozpoczęcie pracy
Pierwszym krokiem będzie otworzenie zdjęcia, które będzie sta-
nowić bazę dla naszej pracy. Następnie przy pomocy narzędzia
Pen Tool
[
P
] musimy
ościeżkować
naszego
modela
oraz gałąź, na
której siedzi. Pamiętajmy, aby modulować krzywe Beziera, tak aby
tam gdzie nie jest to niezbędne, nie było ostrych krawędzi oraz aby
linia znajdowała się kilka pikseli wewnątrz konturu zwierzęcia, aby
po zmianie tła nie było widać zbędnych elementów pierwotnej foto-
graii.
wyostrzanie – wstęp
Metod wyostrzania jest wiele. Od prostego -
Smart Sharpen
,
przez jego odmiany z nakładaniem na siebie warstw w trybie
Luminosity
, wykorzystania
Filtra Górnoprzepustowego
aż po wy-
ostrzanie kanału K w przestrzeni barw CMYK. Każda metoda ma
swoje wady oraz zalety, a zastosowanie jej zależy od danej fotogra-
ii oraz czasu, jaki chcemy jej poświęcić. W tym przypadku dla celów
bardziej dydaktycznych niż praktycznych posłużę się słabo niestety
znaną metodą wyostrzania w przestrzeni LAB - dzięki niej uniknie-
my przekłamania kolorów, co często ma miejsce w przestrzeni RGB.
usuwanie tła
Przejdźmy teraz do zakładki
Paths
i kliknijmy dwukrotnie na no-
wo powstałą
Work Path
i nadajmy jej nazwę
Obrys
. Wróćmy teraz
do zakładki
Layers
i dwukrotnie kliknijmy jedyną jak dotąd warstwę
naszego dokumentu. Spowoduje to, że zniknie mała kłódka znajdują-
ca się przy jej miniaturze, a ona sama zmieni nazwę z
Background
na
Layer 0
. Następnie przy aktywnym narzędziu
Pen Tool
[
P
] kliknijmy
prawym przyciskiem w dowolnym miejscu dokumentu i wybierzmy z
menu opcję
Make
Selection
, a parametr
Feather Raduis
ustawmy na
0,3 piksela. Odwróćmy zaznaczenie [
Ctrl
]+[
Shift
]+[
I
] i usuńmy tło.
wyostrzanie – LAB
Najpierw zmieńmy przestrzeń barwną z RGB na LAB (
Image
>
Mo-
de
>
Lab Color
). Następnie przejdźmy do zakładki
Channels
i wy-
bierzmy kanał
Lightness
, przypomina on jaśniejszą wersję obrazu w
skali szarości. W tym kanale zawarta jest cała informacja tylko o ja-
sności danego punktu, a nie o jego barwie - dzięki temu zmianie ule-
ga jedyne kontrast pomiędzy poszczególnymi punktami, a nie ich bar-
wa. Teraz za pomocą polecenia
Smart Sharpen
(
Filter
>
Sharpen
>
Smart
Sharpen
...) wyostrzmy nasz obraz. Następnie zaznaczmy warstwę
zawierającą wszystkie kanały [
Ctrl
]+[
2
] i wróćmy do przestrzeni RGB.
korekcja barwy i kontrastu
Zacznijmy od lekkiej korekcji kontrastu. Możemy posłużyć się tu-
taj np. poleceniem
Levels
[
Ctrl
]+[
L
], zmieńmy położenie suwa-
ka odpowiadającego za tony średnie do wartości 0,8. Teraz za po-
mocą polecenia
Hue/Saturation
[
Ctrl
]+[
U
] zwiększmy lekko nasy-
cenie barw, aby podkreślić, i tak już intensywny kolor łebka i szyj-
ki. Na tym etapie możemy prawie całkowicie zmienić kolorystykę na-
szej pracy.
dodawanie tła
Teraz gdy główny obiekt jest już gotowy do dalszej obróbki, mo-
żemy dodać tło, lecz najpierw powinniśmy zwiększyć obszar ro-
boczy np. przy użyciu
Crop Tool
[
C
] oraz przesunąć nasz główny
obiekt bliżej środka dokumentu. Stwórzmy teraz nową pustą war-
stwę [
Shift
]+[
Ctrl
]+[
U
] i umieśćmy ją pod naszą warstwą główną, a
następnie wypełnijmy ją wybranym przez nas gradientem - najlepiej
kołowym - ja wybrałem zieleń przechodzącą w czerń.
.psd 07-08/2009 » www.psdmag.org
19
0
1
0
4
0
2
0
5
0
3
0
6
warsztaty
rozpoczynamy rozpraszanie
Na początek ponownie zwiększmy obszar roboczy. Do dalszej
pracy będzie nam potrzebny zestaw pędzli przypominających
rozbryzg. Można je zrobić samemu lub pobrać z dowolnej strony z
darmowymi pędzlami. Ja wykorzystam pakiet wykonany przez
Hi-
tokiri147
z
brusheezy.com
. Teraz tworzymy nową warstwę, a na niej
stawiamy próbkę wybranego przez nas pędzla, najlepiej koloru czar-
nego. Pamiętajmy, by każda końcówka była na oddzielnej warstwie.
Im więcej będzie tych warstw, tym ciekawszy efekt otrzymamy. Na-
stępnie zgrupujmy wszystkie warstwy z pędzlami.
rozproszenie
część
3
Gdy wykonamy poprzedni krok dla wszystkich próbek pędzla,
możemy usunąć warstwę zawierającą porozciąganą kopię war-
stwy podstawowej, zgrupować nowo powstałe warstwy z plamka-
mi - grupę nazwijmy
Etap 1
i uwidocznijmy naszą warstwę podsta-
wową. Powinniśmy zobaczyć pierwsze efekty naszej pracy. Może-
my teraz powtórzyć kroki z
rozpraszaniem
i
rozszczepianiem
tyle
razy, ile uznamy za słuszne. Pamiętajmy, by za każdym razem ina-
czej rozciągnąć kopię warstwy podstawowej - da to ciekawszy efekt
końcowy.
rozpraszanie
część
1
Duplikujemy warstwę, na której znajduje się nasz obiekt główny,
warstwę oryginalną ukrywamy, a następnie poleceniem
Liquify
[
Shift
]+[
Ctrl
]+[
X
] rozciągamy obiekt w tę stronę, w którą ma iść roz-
proszenie. Zmniejszamy
Krycie
tak powstałej warstwy do 75%.
poprawki – część 1.
Gdy uzyskaliśmy już satysfakcjonujący efekt, możemy usunąć
grupę zawierającą próbki pędzli, zmniejszyć z powrotem obszar
roboczy oraz spłaszczyć grupy zawierające warstwy z elementa-
mi rozproszenia. Tak powstałą warstwę możemy skorygować przy
użyciu
Gumki
z końcówką wybraną spośród tych, których używa-
liśmy do rozpraszania. W ten sam sposób możemy poprawić war-
stwę główną.
rozszczepianie
część
2
W menu
Layers
kliknijmy ze wciśniętym [
Ctrl
] na miniaturę dowol-
nej warstwy z próbką pędzla. Wokół próbki powinno się pojawić za-
znaczenie, które przy aktywnym narzędziu
Rectangular Marquee Tool
[
M
] przenieśmy w wybrane miejsce naszego obiektu. Za pomocą po-
lecenia
Transform Selection
z menu
Selection
możemy teraz dowolnie
skalować i obracać zaznaczenie. Następnie wykonane zaznaczenie
wycinamy [
Ctrl
]+[
X
] oraz wklejamy jako nową warstwę [
Ctrl
]+[
V
], któ-
rą umieszczamy w miejscu, z którego zostało ono wycięte. Czynność
powtarzamy ze wszystkimi próbkami pędzla w różnych miejscach.
poprawki – część 2.
Teraz możemy zduplikować warstwę zawierającą elementy roz-
proszenia. Jej oryginał oraz warstwę główną spłaszczmy [
Ctrl
]
+[
E
]. Do zduplikowanej warstwy dodajmy cień, którego tryb miesza-
nia będzie ustawiony na
Linear Light
,
Krycie
będzie niewielkie, a
Od-
ległość
oraz
Wielkość
dość duże. Teraz nałóżmy na tę warstwę ma-
skę i ukryjmy elementy, w których cień nie wygląda najlepiej. Całość
spłaszczmy.
20
.psd 07-08/2009 » www.psdmag.org
0
7
1
0
0
8
1
1
0
9
1
2
lepszy wróbel w garści...
tworzenie cienia
Zduplikujmy warstwę z obiektem oraz rozproszeniem [
Ctrl
]+[
J
],
nazwijmy ją
cień,
przesuńmy poniżej warstwy głównej. Kliknij-
my z przytrzymanym klawiszem [
Ctrl
] jej miniaturę w zakładce
Lay-
ers
i wypełnijmy kolorem tła - najlepiej czarnym [
Ctrl
]+[
Backspa-
ce
]. Zdejmijmy zaznaczenie [
Ctrl
]+[
Shift
]+[
D
] i przesuńmy war-
stwę lekko na lewo i w górę względem warstwy głównej. Zastosuj-
my iltr
Gaussian Blur
o promieniu 20 pikseli.
Krycie
warstwy z cie-
niem ustawmy na 10%.
dodawanie linii w tle
Otwieramy Illustratora. Tworzymy nowy dokument i za pomo-
cą
Pencil Tool
[
N
] rysujemy dwie linie o praktycznie dowolnym
kształcie. Dwukrotnie klikamy narzędzie
Blend Tool
z menu
Spacing
,
wybieramy
Speciied Steps
, a ich ilość ustawiamy na 25. Następnie
zaznaczamy obie linie i korzystamy ze skrótu [
Alt
]+[
Ctrl
]+[
B
]. Na-
stępnie zmieniamy kolor linii na biały i przenosimy je do dokumen-
tu Photoshopa. Zmieniamy ich rozmiar i położenie, tak by wypeł-
niały dokument. Tryb mieszania ustawiamy na
Overlay
, a
Krycie
na
25%. Krok możemy jeszcze raz powtórzyć, lecz tym razem tworzy-
my linie poziome.
nadawanie faktury na tło
Do tego kroku będzie nam potrzebna tekstura. Ja wykorzysta-
łem teksturę czerpanego papieru bez zagnieceń - jest ona dość
popularna i ogólnie dostępna w zasobach sieci. Ustawiam ją nad
warstwą z gradientem i korzystając z opcji
Desaturate
[
Ctrl
]+[
Shi-
ft
]+[
U
] pozbawiam koloru. Tryb mieszania ustawiam na
Overlay
a
samo
krycie
na 80%.
ostatnie poprawki
Teraz możemy utworzyć nowe warstwy, rozmieścić je w wybra-
nej przez nas kolejności, a na nich miękkim pędzlem ustawio-
nym w tryb
Ovarlay
o dużej końcówce, podmalować wybrane przez
nas elementy pracy. Ostatnim krokiem będzie potraktowanie niektó-
rych plamek rozproszenia narzędziem
Blur Tool
, da to efekt głębi.
dodajemy detale tła
Z menu
Layers
wybieramy
New Fill Layer
, a następnie
Gradient...
w ten sposób tworzymy nową warstwę wypełnioną gradientem.
Ustawiamy przejście od koloru białego do białego - ale o
kryciu
0%.
Zmieniamy rodzaj gradientu na
Kulisty
(
Radial
) i zaznaczamy opcję
Reverse
. Tak powstałą warstwę ustawiamy powyżej warstwy z tek-
sturą papieru, zmieniamy jej tryb mieszania na
Ovarlay
, a
Krycie
ustawiamy na 65%.
podsumowanie
Nauczyliśmy się z niezbyt ciekawego i statycznego zdjęcia za
pomocą kilku prostych sztuczek stworzyć ciekawą i dynamicz-
ną kompozycję. Po drodze poznaliśmy również jedną z lepszych,
lecz niestety dość słabo znanych technik wyostrzania w przestrze-
ni barwnej LAB. Takie rozproszenie daje nam bardzo wiele możliwo-
ści, którego efekt może się całkowicie zmienić w zależności od wy-
branego przez nas pakietu pędzli oraz fotograii, nad którą chcemy
popracować.
Paweł Batyra
.psd 07-08/2009 » www.psdmag.org
21
1
3
1
6
1
4
1
7
1
5
1
8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]