Lekcja 7, Korczak
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Blok tematyczny: Prawa dziecka
Temat: Łamanie praw dziecka.
Klasa: Edukacja wczesnoszkolna.
Czas trwania: 45 min.
Cele:
Uczeń potrafi:
- wskazać przypadki łamania prawa,
- wyjaśnić, dlaczego prawo został złamane,
- formułować problem i szukać rozwiązań,
- nazwać uczucia innych ludzi i uzasadnić,
- wyrazić treść zdania za pomocą gestów, ruchu, mimiki,
- szukać pomocy w sytuacjach trudnych dla siebie i innych,
- napisać list.
Metody:
- słowne- rozmowa, objaśnienie, czytanie,
- aktywizujące- skojarzenia - „Pomocna dłoń”, „Za i przeciw- tak, nie”, zabawa
- działalność praktyczna- wykonywanie ćwiczeń, pisanie kilkuzdaniowej wypowiedzi,
- pokaz-plik video, gif.
Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
- karty pracy dla uczniów,
- nagranie video „Dziewczynka z zapałkami”,
- pudełka po zapałkach i kartki z napisanymi zdaniami
- pacynka Maciusia,
- napisy na tablicę,
- zapałka wykonana z tektury,
- gif.
Przebieg lekcji
Maciuś: Dzisiaj opowiem wam o pewnej dziewczynce, której wyrządzono krzywdę. To bardzo smutna historia. Proszę pomóżcie jej!
1. Odczytanie hasła z gifa: „Łamanie praw dziecka”. Płyta 1, zał. 11
2. Poinformowanie o temacie lekcji.
3. N.: Odczytane hasło jest tematem dzisiejszej lekcji. Będziemy starali się określić, dlaczego tak się stało i do kogo można zwrócić się o pomoc.
4. Słuchanie piosenki pt. „Dziewczynka z zapałkami”. Płyta 1, zał. 12
5. Określenie uczuć dziewczynki
Nauczyciel zadaje pytanie „Jak myślicie co czuła dziewczynka, gdy zapalała kolejne zapałki?” Zadanie dzieci polega na napisaniu na kartce swojego skojarzenia i umieszczeniu kartki w pudełku po zapałkach. Wszystkie pudełka zostają umieszczone w na stoliku lub w woreczku. Chętne dzieci podchodzą( po kolei), losują pudełka, odczytują zapisany wyraz i mówią, dlaczego dziewczynce towarzyszyło takie uczucie.
6. Wspólne ustalanie, jakie prawa zostały naruszone w utworze
pt. „Dziewczynka z zapałkami”. Zał. 1 s. 24
· Na tablicy jest umieszczony obrazek dziewczynki lub napis „Dziewczynka z zapałkami”.
· Po jednej stronie obrazka napis TAK po drugiej NIE.
· Na stoliku znajdują się kartki z nazwami praw.
· Zadanie polega na odczytaniu prawa i ustaleniu, czy zostało ono złamane czy też nie. Należy uzasadnić swój sąd.
7. Swobodne wypowiedzi dzieci, czy we współczesnym świecie są łamane prawa dziecka? Podawanie przykładów.
8. Ustalenie, kto może nam pomóc, jeśli dzieje się nam krzywda? – praca w grupach. Zał. 2 s. 25
Wariant I - Ułożenie wyrazów z rozsypanych sylab: nauczyciel, rodzice, pedagog szkolny, dyrektor szkoły, Rzecznik Praw Ucznia, Rzecznik Praw Dziecka.
9. Wariant II - „Pomocna dłoń”- praca w grupach
· Na stole leży kartka z konturem dłoni. Zadanie dzieci polega, aby na każdym palcu wpisały osobę, która może pomóc, do której możemy się zwrócić i poprosić o pomoc.
· Odczytanie swoich propozycji, umieszczenie prac na tablicy.
10. Zadanie dodatkowe - zabawa „Kto ma cię uratować? Zał. 3, s. 26
Dzieci stoją w kole. Jedno dziecko jest w środku, wyjmuje kartkę z pudełka po zapałkach i czyta np. „Jestem zmuszana do pracy”.
Grupa z wyciągniętymi rękami w stronę dziecka w kole pyta: „Kto ma cię uratować?” Dziecko podchodzi do wybranej osoby podaje jej ręce i mówi np. „nauczyciel”. Do środka wchodzi osoba, którą wybrało dziecko i znowu losuje kartkę. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
11. Praca w grupach
Wariant I – Samodzielne pisanie odpowiedzi na pytanie: „Kto mógł pomóc dziewczynce z zapałkami?” Uzasadnienie wypowiedzi.
Wariant II – Praca w grupach: Pisanie listu do Rzecznika Praw Dziecka w obronie dziewczynki z zapałkami.
· Przypomnienie o budowie listu.
· Praca dzieci.
· Odczytanie listów.
· Umieszczenie listów pod napisem „List otwarty do Rzecznika Praw Dziecka”.
12. Podsumowanie lekcji.
Dzieci stoją w kole Nauczyciel trzyma tyle zapałek ( wyciętych z tektury), ile będzie niedokończonych zdań. Podnosząc jedną mówi początek zdania i podaje uczniowi, prosząc o dokończenie zdania. Uczeń podaje tę samą zapałkę innemu dziecku, które w inny sposób kończy rozpoczęte zdanie.
Zdania do dokończenia:
· Dzisiaj dowiedziałam/łem się, że ......
· Jeśli będę czuł/a się skrzywdzona/y, to ……
· Będę starał/a się ……..
[ Pobierz całość w formacie PDF ]