Lekcja 1, Korczak

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Blok tematyczny: Prawa dziecka

Temat: Mamy prawo znać swoje prawa.

Klasa: Edukacja wczesnoszkolna.

Czas trwania: 45 min.

Cele:

Uczeń potrafi:

-          wyjaśnić znaczenie słowa „prawo”,

-          korzystać z różnych źródeł wiedzy,

-          nazwać prawa dziecka,

-          wyjaśnić znaczenie danego prawa,

-          poprawnie posługiwać się językiem ojczystym,

-          wyrazić treść zdania za pomocą gestów, ruchu, mimiki,

-          współpracować w zespole zgodnie z przyjętymi zasadami.

Metody:

-          słowne- rozmowa, objaśnienie, czytanie wiersza,

-          aktywizujące- scenki pantomimiczne, skojarzenia,

-          działalność praktyczna- wykonywanie ćwiczeń,

-          pokaz- prezentacja multimedialna.

Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:

-                      karty pracy dla uczniów,

-                       słowniki,

-                       wiersz pt. „O prawach dziecka”,

-                      prezentacja multimedialna „Prawa dziecka”,

-                       kartki z napisami praw i obowiązków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg lekcji:

1.        Utworzenie hasła „prawo” w celu zainteresowania tematem – Zał. 1 s. 1

2.        Poinformowanie o temacie i celach lekcji:

N.: Utworzone przez was hasło jest tematem naszych dzisiejszych zajęć. Będziemy dziś mówić o prawach dzieci na całym świecie.

3.        Wyjaśnienie pojęcia „prawo”.

·         Zabawa w skojarzenia: Dzieci wydzierają z papieru chmurkę i zapisują swoje skojarzenie do wyrazu „prawo”. Umieszczenie chmurek na tablicy i odczytanie skojarzeń.

·         Konfrontacja własnych pomysłów z definicją zapisaną np. w Słowniku Języka Polskiego.

·      Wariant I – nauczyciel czyta treść definicji.

N.  Prawo to pewne normy prawne, reguły postępowania obowiązujące w państwie.

·      Wariant II- dzieci w grupach czytają pojęcie w udostępnionych źródłach i dzielą się zdobytą wiedzą.

4.        Słuchanie utworu „Prawa dziecka” wyświetlonego na tablicy multimedialnej lub zamieszczonego w kartach pracy w celu zainteresowania różnymi prawami dzieci –Zał. 2 s. 2

5.        Rozmowa na temat wiersza:

·      O czym jest wiersz?

·      Do czego dziecko ma prawo?

6.        Oglądanie prezentacji multimedialnej: „Prawa dziecka” w celu poznania różnych praw dzieci- Płyta 1, zał. 1

7.        Zabawa pantomimiczna - rozumienie znaczenia poszczególnych praw.

·      Grupy losują kartki z napisanym prawem, ich zadaniem jest przygotowanie scenki ilustrującej treść prawa.

Np. : Prawo do nauki. Prawo do zabawy. Prawo do opieki. Prawo do zabawy.   Prawo do tożsamości.

·      Odgrywanie scenek.

Wariant I – jedna grupa przedstawia scenkę, zaś pozostałe grupy odgadują właściwe prawo spośród napisów umieszczonych na tablicy.

Wariant II - jedna grupa przedstawia scenkę, zaś pozostałe grupy odgadują hasło.

·      Nagradzanie aktorów brawami.

8.        Praca indywidualna –Zał. 3 s. 3 i zał. 4 s. 4

·     

Wariant I - Przyporządkowanie napisu do obrazka.

·      Wariant II – Połączenie pasujących do siebie elementów w celu utworzenia hasła i jego opisu.

9.        Podsumowanie lekcji:

-                    O czym dzisiaj rozmawialiśmy? Jakie poznaliście prawa?

-       Jak oceniasz swoją znajomość praw? Przypnij odpowiednią ilość punktów do tarczy.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • leborskikf.pev.pl
  •