Lekcja 1, Korczak
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Blok tematyczny: Prawa dziecka
Temat: Mamy prawo znać swoje prawa.
Klasa: Edukacja wczesnoszkolna.
Czas trwania: 45 min.
Cele:
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić znaczenie słowa „prawo”,
- korzystać z różnych źródeł wiedzy,
- nazwać prawa dziecka,
- wyjaśnić znaczenie danego prawa,
- poprawnie posługiwać się językiem ojczystym,
- wyrazić treść zdania za pomocą gestów, ruchu, mimiki,
- współpracować w zespole zgodnie z przyjętymi zasadami.
Metody:
- słowne- rozmowa, objaśnienie, czytanie wiersza,
- aktywizujące- scenki pantomimiczne, skojarzenia,
- działalność praktyczna- wykonywanie ćwiczeń,
- pokaz- prezentacja multimedialna.
Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
- karty pracy dla uczniów,
- słowniki,
- wiersz pt. „O prawach dziecka”,
- prezentacja multimedialna „Prawa dziecka”,
- kartki z napisami praw i obowiązków.
Przebieg lekcji:
1. Utworzenie hasła „prawo” w celu zainteresowania tematem – Zał. 1 s. 1
2. Poinformowanie o temacie i celach lekcji:
N.: Utworzone przez was hasło jest tematem naszych dzisiejszych zajęć. Będziemy dziś mówić o prawach dzieci na całym świecie.
3. Wyjaśnienie pojęcia „prawo”.
· Zabawa w skojarzenia: Dzieci wydzierają z papieru chmurkę i zapisują swoje skojarzenie do wyrazu „prawo”. Umieszczenie chmurek na tablicy i odczytanie skojarzeń.
· Konfrontacja własnych pomysłów z definicją zapisaną np. w Słowniku Języka Polskiego.
· Wariant I – nauczyciel czyta treść definicji.
N. Prawo to pewne normy prawne, reguły postępowania obowiązujące w państwie.
· Wariant II- dzieci w grupach czytają pojęcie w udostępnionych źródłach i dzielą się zdobytą wiedzą.
4. Słuchanie utworu „Prawa dziecka” wyświetlonego na tablicy multimedialnej lub zamieszczonego w kartach pracy w celu zainteresowania różnymi prawami dzieci –Zał. 2 s. 2
5. Rozmowa na temat wiersza:
· O czym jest wiersz?
· Do czego dziecko ma prawo?
6. Oglądanie prezentacji multimedialnej: „Prawa dziecka” w celu poznania różnych praw dzieci- Płyta 1, zał. 1
7. Zabawa pantomimiczna - rozumienie znaczenia poszczególnych praw.
· Grupy losują kartki z napisanym prawem, ich zadaniem jest przygotowanie scenki ilustrującej treść prawa.
Np. : Prawo do nauki. Prawo do zabawy. Prawo do opieki. Prawo do zabawy. Prawo do tożsamości.
· Odgrywanie scenek.
Wariant I – jedna grupa przedstawia scenkę, zaś pozostałe grupy odgadują właściwe prawo spośród napisów umieszczonych na tablicy.
Wariant II - jedna grupa przedstawia scenkę, zaś pozostałe grupy odgadują hasło.
· Nagradzanie aktorów brawami.
8. Praca indywidualna –Zał. 3 s. 3 i zał. 4 s. 4
·
Wariant I - Przyporządkowanie napisu do obrazka.
· Wariant II – Połączenie pasujących do siebie elementów w celu utworzenia hasła i jego opisu.
9. Podsumowanie lekcji:
- O czym dzisiaj rozmawialiśmy? Jakie poznaliście prawa?
- Jak oceniasz swoją znajomość praw? Przypnij odpowiednią ilość punktów do tarczy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]